ODMÄK SKUPINY KVASKOVA

Hudbu východoslovenskej skupiny Kvaskova charakterizujú temné a melancholické hudobné plochy, ktoré striedajú energické pasáže s baladickým nádychom. Žiadnou výnimkou nie sú skladby jej druhého albumu, ktorý vychádza pod názvom „Odmäk“.


Sugestívny hudobný prejav skupiny zdôrazňuje svojim podmanivým hlasom Zdenka Kvasková, speváčka rusínskeho pôvodu. Jej texty majú intímny charakter a odrážajú vnútorný stav duše, ktorá sa vysporiadava s vonkajším svetom.

Tri roky po svojom debute „Papierový drak“ sa kapela pripomína druhým štúdiovým albumom, ktorý vychádza prostredníctvom časopisu a vydavateľstva Vlna. Novinka obsahuje deväť emóciami nabitých elektronických kompozícií z tvorivej dielne jej speváčky. Autorské texty majú silnú výpovednú hodnotu, častokrát tnú do živého a spolu s hudbou vytvárajú nádherne mrazivú atmosféru, v ktorej nechýba rusínska mystika a mágia, jemná melanchólia a nostalgia typická pre rodisko umelkyne – severovýchodné Slovensko.

Na albume s autorkou spolupracoval gitarista Jaro Ďurček. Pod mix a master sa podpísal známy zvukový dizajnér a producent Adam Matej. Na grafickom návrhu obalu pracovala Lena Luga s použitím námetu z inštalácie „Stromy majú oči“ od maliara Michala Nagypála. Graficky ho upravil Martin Toldy. Album vytvorila, otextovala, naspievala a produkovala Zdena vo vlaku na trati Bratislava – Prešov a späť, tiež v domácom štúdiu počas posledných dvoch rokov.


Bibiana Grebeňová Šedivá o albume napísala: „Kvaskova prišla s nádherným žmurkajúcim vinylom, a tak sme na zimné počúvanie dostali nečakaný zvukovo-poetický koncept zahŕňajúci niekoľko úrovní, ktoré sa ani náhodou nedajú opísať jedným slovom. Napríklad texty piesní. Jej vety sa zarezávajú pod kožu, prechádzajú obrazmi z vlastných príbehov a pocitov a nám je jasné, že ich tiež dobre poznáme. Niektoré zo slov nemáme odvahu povedať nahlas ako Zdena, nevypovedané možno zostanú navždy. Niektoré sme niekedy i my vyslovili nahlas. Prišla úľava? A táto dievka sa za nás pýta kde som teda ja?. Ak jej to dovolíme. Kvaskova nás dokáže priamo teleportovať do myšlienok víriacich sa v ženskej hlave pred spaním. Každým ďalším počúvaním sa album poslucháčovi viac približuje a prostredníctvom atypicky rozvírenej elektroniky ho navlní cez rôzne farby emócií do jednoduchej ľudskosti. Vnímavosť a autenticitu v spojení s kreativitou tohto typu (áno avantgardného) prístupu a priestorový zvuk Odmäku treba len zažiť naživo. Hej, alebo by sa ešte dalo povedať, že ženy, ktoré majú výrazné PMS, by mohli byť tvorivejšie viac.“

Katarína Pirháčová a NMR (foto: press Kvaskova)