Zo širokého spektra hudobných štýlov, ktoré vznikli na africkej pôde, preukazuje prekvapivú vitalitu afrobeat. Ogun Afrobeat sú jeho ďalšími európskymi predstaviteľmi.
U začiatkov afrobeatu stál v sedemdesiatych rokoch saxofonista Fela Kuti a bubeník Tony Allen. Pre tento hudobný štýl sú typické dlhé a výrazne rytmické inštrumentálne pasáže, inšpirované americkým funkom a africký pulz s fascinujúcimi ornamentami, ktorý je pravým opakom strojového rytmu automatických bubeníkov.
V posledných rokoch je badateľný afrobeat revival, k čomu prispeli aj dvaja zo synov Fela Kutiho, Femi a Seun so svojimi skupinami. V Európe a v severnej Amerike môžeme nájsť niekoľko desiatok ďalších vynikajúcich zostáv, v ktorých často hrajú belosi spolu s Afričanmi.
Skupina Ogun Afrobeat vznikla v Madride v roku 2009.
Vedie ju skladateľ a bubeník Onas Akin z Nigérie, dychovú sekciu tvoria hudobníci zo Španielska aj iných krajín. Debutový album „The Observer“ im vyšiel v roku 2012.
Nigerijský saxofonista Fela Kuti, ktorý so svojou skupinou položil takmer pred päťdesiatymi rokmi základy štýlu afrobeat, bol kontroverznou postavou africkej kultúry. Jeho hudba bola ostrou satirou proti vtedajšej nigérijskej diktatúre, ktorá sa Kutimu kruto pomstila, keď nechala jeho dom vypáliť vojenským komandom.
Ogun Afrobeat na svoj prvý album zaradili tri z jeho skladieb, vrátane veľmi populárnej „Colonial Mentality“.
Skupina Ogun Afrobeat si prvú časť svojho názvu vypožičala z africkej mytológie.
Ogun je africký boh kovu, ohňa a vojny a jeho európskym náprotivkom je napríklad grécky boh Hefaistos. Ogun je aj patrónom kováčov a zaujímavé je, že africké božstvá dodnes prežívajú medzi černošským obyvateľstvom na Kube či v Brazílii. Misionári síce Afričanom vnútili kresťanstvo a tí sa naoko modlili ku katolíckym svätým, ale potajomky pritom mysleli na duchov svojej rodnej Afriky.
Na novom albume „Unite“ kapela rozšírila svoje hudobné horizonty bez straty kontaktu s koreňmi afrobeatu a nigérijskej hudby.
Nové skladby sú inšpirované najmä etiópskymi a blízkovýchodnými vplyvmi. Počuť v nich ale aj vplyvy západnej Ameriky so zameraním na africkú diaspóru v Karibiku. Cítiť tiež prítomnosť afroamerickej hudby ako jazz, funk, R&B.
Výsledkom zmiešania týchto ingrediencií je párty, počas ktorej neprestanete tancovať.
Na novom albume sa podieľalo niekoľko špeciálnych hostí ako legenda nigérijského afrobeatu Dele Sosimi, známy španielsky hráč na „woodwind“ dychové nástroje Javier Paxariño, etiópska speváčka menom Sara Habasha, iránsky multiinštrumentalista Kaveh Sarvarian a kubánski speváci Alejandro Gutierrez a Carla Vicens.
Petr Dorůžka a NMR (foto: press Ogun Afrobeat)