Diva so zmyselným hlasom a feministická ikona Afriky Oumou Sangaré na ôsmom štúdiovom albume „Timbuktu“ dokazuje, že svoje piesne dokáže obohatiť novými ingredienciami. Zároveň sa touto novinkou vracia pod krídla britského vydavateľstva World Circuit.
Medzi nahrávkami Oumou Sangare bola vždy dlhšia prestávka. Nahrávanie albumu „Timbuktu“ si vyžiadalo mimoriadne veľa času. Môže za to minuloročná cesta do USA, počas ktorej si chcela speváčka oddýchnuť. Bolo to tesne po skončení festivalu FIWA, ktorý založila vo svojom rodnom regióne Wassoulou na juhozápade Mali. Niekoľkotýždňová dovolenka sa vďaka pandémii napokon predĺžila na niekoľko mesiacov
Oumou nie je len umelkyňa, ale aj matka niekoľkých detí, podnikateľka a veľvyslankyňa OSN.
Najskôr nedobrovoľné, neskôr dobrovoľné odlúčenie od domova umožnilo 54-ročnej speváčke sústrediť sa prvýkrát po mnohých rokoch výlučne na skladanie piesní. Zhodou okolností sa neďaleko nej nachádzal jej priateľ a bývalý spoluhráč Mamadou Sidibé, ktorý hrá ma západoafrickú harpu Kamele N’Goni.
Mýtus Timbuktu.
Album „Timbuktu“ je poctou legendárnemu mestu v oáze na okraji Sahary, v ktorom sa nachádza veľa cirkevných a kultúrnych pamiatok. Mnohé z nich UNESCO vyhlásilo za svetové dedičstvo.
Hoci je Timbuktu starobylým centrom islamu, islamisti z milícií Ansar-Dine ho v roku 2012 dobyli a zničili mnohé zo známych stredovekých svätýň. Chceli v Mali presadiť radikálnu verziu islamu, ktorá je mnohým obyvateľom cudzia. V roku 2013 ich vyhnali francúzske jednotky.
Nový album je poctou tradíciám, pohostinnosti a mieru.
„Kélè Magni“ je protivojnová pieseň. Speváčka ju zvererejnila 24. februára – v deň, keď sa začala vojenská opéracia na Ukraine. Text tejto piesne je o prebiehajúcej vojne v Mali.
„Wassulu Don“ je hrdou výpoveďou o jej rodnom regióne Wassoulou na juhozápade krajiny a o sile tamojších žien. Od začiatku svojej kariéry Oumou upozorňovala verejnosť na problémy žien. Spievala o polygamii, detských manželstvách, o nútených sobášoch i o ženskej erotike. V mnohých svojich textoch oslovuje ženy a dievčatá.
Niekedy spieva aj o sebe, ako napríklad v piesni „Dily Oumou“. V skladbe „Sarama“ hovorí o nepriateľstve a ohováraní, ktoré sama zažila. Pred dvoma rokmi dokonca na internete kolovali fámy, že zomiera.
Baltimore verzus Bamako.
Hudba Oumou Sangaré bola vždy otvorená súčasným trendom a zvukom iných hudobných žánrov. V skladbe „Timbuktu“ je počuť, že ju zložila v Baltimore a nie v Bamaku. Podarilo sa jej skombinovať tradičnú hudbu svojho rodného regiónu s typickými americkými zvukmi. Západoafrická harfa Kamele N’Goni sa v nej stretáva so slide gitarou a dobrom, nástrojmi typickými pre blues z juhu USA.
Oumou vie, že blues prišlo do USA pôvodne z Afriky, a preto spája to, čo k sebe patrí. Počuť djembe, bubon dundun, balafón a po prvýkrát aj syntetizátor Moog.
Nahrávky albumu „Timbuktu“ vznikli medzi USA, Mali a Francúzskom. Vďaka homogénnej zvukovej zmesi a vždy zmyselnému hlasu, patria medzi tie najlepšie, ktoré Oumou nahrala. Z jej hudby sa zároveň nevytratila podstata.
Róbert Gregor (foto: Holly Whittaker)