Výber najlepších nezávislých festivalov v Európe zostavil prestížny britský magazín IQ, ktorý je určený pre hudobných profesionálov a profesionálky na celom svete.
V súčasnej dobe už veľkú časť európskej festivalovej scény spravujú nadnárodné spoločnosti, je preto veľkou raritou, že aj napriek korporatizácii si niektoré festivaly dokážu zachovať svoju nezávislosť.
Redaktor James Hanley z magazínu IQ sa pýtal šéfa slovenskej Pohody, aké sú výhody festivalu, ktorý ostáva naďalej nezávislý. „Úplná sloboda pri všetkých rozhodnutiach – počnúc tvorbou festivalu a končiac rozpočtom. Nechcem robiť nejaké veľké rozdiely medzi nezávislými a korporátnymi festivalmi – existuje niekoľko skvelých korporátnych festivalov, ktoré organizujú skvelí ľudia – ale my si môžeme robiť, čo sa nám páči. Trochu sa bojím, že sa tie festivaly začnú príliš podobať, a preto je nezávislosť veľmi dôležitá a hrá veľmi dôležitú rolu na hudobnej scéne. Partnerov si vyberáme veľmi starostlivo: nespolupracujeme s oligarchami, nespolupracujeme so spoločnosťami, ktoré nemajú rovnaké hodnoty ako náš festival. A snažíme sa byť nezávislí aj od štátu, od verejných prostriedkov, pretože chceme naďalej riskovať, tak ako sme to robili na začiatku. Keď som mal 13 rokov, boli sme súčasťou slovenskej alternatívnej scény, ktorá bola silne proti komunistickému režimu, takže si chcem túto slobodu udržať,“ odpovedá na otázku Mišo Kaščák.
Do výberu sa dostali aj festivaly Shambala z Veľkej Británie, Hellfest z Francúzska, Exit zo Srbska, Montreux Jazz Festival zo Švajčiarska, Das Fest z Nemecka, Rock for People z Česka, Bilbao BBK Live zo Španielska, OPEN’ER z Poľska a Ghent Jazz z Belgicka.
„Považujem za veľmi dôležité, že sme otvorení pre všetky vekové kategórie. Máme veľký rodinný park s kvalitným programom pre deti. Keď som bol prvýkrát na Glastonbury, videl som, že je to stretnutie všetkých generácií, a to som považoval za veľmi symbolické, pretože my sme počas komunizmu nemali slobodné festivaly a medzi generáciami bola veľká priepasť. Napríklad generácia mojich rodičov nemohla chodiť na slobodné festivaly, a tak sme sa snažili, aby sa aj oni cítili vítaní. Samozrejme, že väčšinu tvoria mladí ľudia vo veku od 20 do 30 rokov, ale každý rok máme aj tisícky detí a starších ľudí,“ odpovedá Mišo Kaščák pre IQ magazín na otázku, čo robí Pohodu výnimočnou v porovnaní s ostatnými festivalmi.
Organizátori festivalu Pohoda si nesmierne vážia, že aj napriek celosvetovej korporatizácii festivalov, majú možnosť naďalej ponúknuť návštevníkom a návštevníčkam nezávislý a slobodný festival na svetovej úrovni a že aj vďaka tomu sa Slovensko dokáže udržať na hudobnej mape nielen Európy.
Pohoda aktuálne začala aj so zverejňovaním mien pre ročník 2024. Po prvom slovenskom mene, ktorým boli legendy Le Payaco, minulý týždeň zverejnili aj prvé zahraničné meno. Stala sa ním britská kapela DEADLETTER, ktorej mix post-punku so saxofónom funguje fantasticky. Ak máte radi živelnosť kapely Viagra Boys alebo dance punk rytmy LCD Soundsystem, tak tvorba DEADLETTER sa vám dostane pod kožu okamžite.
Jozef Hámorský (foto: press Pohoda festival)