Napriek opatreniam a obmedzenej kapacite priniesol festival rovnakú mieru pestrého programu, na akú sme zvyknutí pri „veľkých“ Pohodách a v mnohých ohľadoch priniesol paradoxne ešte viac slobody. V menšej verzii totiž mohli organizátori povoliť aj to, čo býva pri 30 tisícovom festivale z bezpečnostných dôvodov zakázané.
„Zažili sme výnimočných päť dní. Od začiatku stavieb panovala na trenčianskom letisku nevídane srdečná atmosféra, tá sa zvýraznila vstupom prvej návštevníčky v stredu napoludnie a ostala tu doteraz. Radosť zo vzájomných stretnutí bola nekonečná, rovnako ako chuť niečo tvoriť, prezentovať či vnímať umenie. Som šťastný, že sme sa opäť mohli stretnúť s našimi návštevníkmi, ktorí potvrdili, že sú tým najcennejším, čo máme,“ zhodnotil po festivale Michal Kaščák.
Návštevníci sa tak po dráhe premávali na skateboardoch a kolobežkách – niektorí si dali preteky s ľuďmi s vozickar.info.
Mnohí si natáčali zážitky a koncerty na kamery, foťáky i mobily, čo bolo súčasťou výzvy režisérky našich dokumentov Lucie Kašovej. Návštevníci sa dostali aj do priestorov, ktoré sú bežne neprístupné, ako napríklad do vyradeného vojenského radaru, na ktorom prebiehali nočné párty. Vystúpilo na ňom symbolické spojenie židovského DJa Ramzyho Al Spinozu a palestínskej raperky MC Safaa Hathot. V kombinácii s nefunkčnými vojenskými zariadeniami išlo okrem kvalitnej zábavy aj o silné umelecké gesto.
Stieral sa rozdiel medzi pódiom a publikom, keď sa viacerí návštevníci stali súčasťou hudobných vystúpení.
Kapela Shht vyriešila absenciu speváka zapojením priateľov, ďalších účinkujúcich a návštevníkov, čo spustilo vlnu ďalších kolaborácií. Členovia kapely Wooze si na stage prizvali kamarátku Florence Shaw z Dry Cleaning a spoločne zahrali cover piesne „Girls Just Want To Have Fun“. Skupina Fulu Miziki, ktorá vytvára nástroje z odpadu, si zase pozvala na stage bratov Jobusovcov s veľmi podobným umeleckým prístupom k predmetom dennej spotreby. Novinkou na Pohode bola prítomnosť nového cirkusu 12 Birds & 1 Stone, ktorého členovia boli neprehliadnuteľní počas celých festivalových dní. To, ako všade šírili pozitívnu energiu, sa im vrátilo počas ich predstavení „No one´s land“, kde zakaždým prilákali množstvo ľudí.
Základom festivalu však neboli len skvelé inštalácie, debaty, workshopy či nečakané kolaborácie, no dlho očakávané stretnutia ľudí – návštevníkov a návštevníčok s ľuďmi z produkcie i účinkujúcimi.
S tými, ktorí prísť nemohli, sa spojili v sobotu online. K šestnásťhodinovému livestreamu sa na webe festivalu pripojili ľudia vyše tritisíckrát, vyše dvetisíckrát si ho pozreli na YouTube a videá na facebooku si pustili ľudia vyše 18 tisíckrát. Festivalový areál mal výnimočnú koncepciu – na tri hlavné pódiá v unikátnom kruhovom prevedení v priestore leteckej stojanky nadväzovali stavby električky – kultúrneho prostriedku T3 a diskusný stan Café Kušnierik. Ďalej v priestore zrealizovali vizuálni umelci svoje inštalácie a performancie, aby sa neskôr areál stal úplne prázdnym. Festival prišiel tiež s výnimočnými riešeniami v rámci ekológie. Podarilo sa zrealizovať pilotný projekt vratného riadu a všetky zariadenia boli napojené na pevnú sieť.
Organizátorov veľmi potešil aj fakt, že takmer tri štvrtiny návštevníkov boli zaočkovaní, čo je dvojnásobne viac, než celoslovenský priemer.
Všetkých ostatných otestovali (preventívne sa testovali aj ľudia z produkcie, ako aj viacerí zaočkovaní návštevníci), pričom za päť dní pri vyše 2200 testoch nezaznamenali ani jeden pozitívny výsledok na COVID-19. Séria festivalov Pohoda on the Ground ukázala, že dobre nastavené kultúrne podujatia môžu byť z epidemiologického hľadiska dokonca bezpečnejšie, než ulice našich miest.
„Festival Pohoda on the Ground začal ako koncept plný neistoty, všetky prekážky sú z pohľadu jeho výsledku zanedbateľné. Opatrenia stáli za to, mám pocit, že sa nám podarilo vytvoriť priestor plný slobody, oslavy umenia, tolerancie a radosti zo stretnutí. Chcem poďakovať každému, kto prispel k jeho realizácii – nasadenie mnohých bolo obrovské a obdivuhodné, návštevníci dali celej našej snahe zmysel. Aj na tejto Pohode sa ukázalo, aké dôležité je živé umenie. Držíme palce ostatným organizátorom podujatí živej kultúry, prajeme im, aby mohli zažívať podobné pocity radosti ako teraz my, aby mohli realizovať svoje akcie, a to v čo najslobodnejšom formáte. My sa nevieme dočkať festivalu v plnohodnotnej verzii, tešíme sa na Pohodu 2022 7. – 9. júla v magickom priestore letiska Trenčín,“ doplnil šéf festivalu Michal Kaščák..
Potvrdené mená Pohody 2022
Nick Cave and the Bad Seeds, Libertines, Richie Hawtin, Black Pumas, Metronomy, Wolf Alice, slowthai, Shame, Hatari, The Comet is Coming, Pengshui, Injury Reserve, Bazzookas, Emel Mathlouthi, Space Lady, shht, Malox, Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou.
Anton Repka a NMR (foto: Martina Mlčúchová, Ondrej Koščík)