Škótska skupina Primal Scream nahrala po ôsmich rokoch nový album s názvom „Come Ahead“, v ktorého piesňach počuť funk, gospel i hnev. Frontman Bobby Gillespie ich navyše okorenil osobnými textami.
Album „Come Ahead“ začal vznikať už v roku 2022, kedy Bobby Gillespie netušil, či ešte niekedy nahrá ďalší album s Primal Scream. Prvýkrát po dlhom čase dostali jeho texty prioritu. Na prvom mieste bol príbeh a Bobby skladal piesne len sám s gitarou. Nápady vraj prúdili rýchlo, v dlhých návaloch inšpirácie. V spolupráci s dvorným gitaristom Andrewom Innesom nové skladby vznikali medzi Belfastom, Londýnom a Los Angeles. Nahrávanie prebiehalo za asistencie známeho producenta Davida Holmesa, vďaka ktorému majú vyšperkovaný zvuk. Počuť v nich zbory, dychy, sláčikové nástroje i množstvo technických vychytávok.
Inšpirácie
Bobby Gillespie bol v minulosti ovplyvnený najmä psychedéliou, acid-houseom, prípadne blues, no tentoraz vstúpil do no nových hudobných oblastí. Téma albumu je ale menej optimistická, pretože sa týka spoločenského kolapsu.
„V Gaze sa odohráva naživo vysielaná genocída. Kde sú rockové hlasy? Sú ticho. Keby to bolo v 60. rokoch, John Lennon a Neil Young by určite niečo hovorili. Rock je bezmocný. Nič neznamená. Na tomto albume preberáme štafetu, pretože sa zaoberáme týmito témami. ChcemE robiť niečo viac než len byť súčasťou zábavno-priemyselného komplexu.“
Obal albumu bol vytvorený z fotografie Bobbyho zosnulého otca Roberta Gillespieho staršieho. Podpísal sa pod neho výtvarník Jim Lambie, nominovaný na Turnerovu cenu. Bobbyho otec je uznávaný pre svoje celoživotné angažovanie sa v kampaniach za sociálnu spravodlivosť a triedne témy sa prelínajú celým novým dielom.
„V nahrávke je posolstvo nádeje, ktoré je zmiernené prijatím najhoršej stránky ľudskej povahy.“
Plodné obdobie
Čas, ktorý uplynul od predchádzajúceho albumu Primal Scream, predstavuje pre Bobbyho mimoriadne plodné obdobie. Pôsobil v najzaujímavejších projektoch svojej kariéry a zároveň pripravoval skladby na nový album. Jeho memoáre „Tenement Kid“ z roku 2021 boli vydavateľstvom Rough Trade vybrané za knihu roka a získali tiež cenu časopisu NME za najlepšiu hudobnú knihu.
Epochu definujúci album „Screamadelica“ oslávil 30. výročie vydania vypredanými koncertmi po celej Británii vrátane londýnskeho Alexandra Palace. Bobby nedávno spolupracoval aj s Paulom Wellerom pri vzniku textu skladby „Soul Wandering“ z jeho posledného albumu „66“ a v Paríži nahral s Jehnny Beth album duetov s názvom „Utopian Ashes“.
V piesni „People (Ah Yeah)“ spolupracoval tiež s acid housovým duom Paranoid London a v minulom roku s francúzskou režisérkou Émilie Deleuze zložil svoj prvý filmový soundtrack k snímke „Five Hectares“. Bobby sa podieľal aj na šiestich skladbách nového albumu Petra Perretta s názvom „The Cleansing“.
Ťažké témy
Bobby nedávno vyhlásil, že z nového albumu je nadšený tak, ako keď realizoval svoju prvú nahrávku. Nosnou témou je vnútorný alebo vonkajší konflikt, no albumom sa tiahne aj niť súcitu. V názve bol použitý glasgowský výraz, ktorý sa hovorí, keď sa vám niekto vyhráža a vy sa chcete biť. Pokrik „Come Ahead“ má nádych nezdolného glasgowského ducha, agresívneho postoja a sebavedomia.
V piesni „The Centre Cannot Hold“ sa Primal Scream satirou snažia ilustrovať, ako často ľudia nežijú svoje autentické životy. Bobby o piesni povedal: „Netuším, čo ma inšpirovalo k jej vzniku. Je to pichnutie uštipačným prstom do klamu životného štýlu? Je to satira na nové náboženstvo wellness? Je to radostný výsmech milencom, ktorí sa topia vo vlastnom narcizme? Je to útok na extrémny stred politického diskurzu? Alebo je o nemožnosti dokonale poznať druhého človeka? Žijeme za toľkými maskami.“
Skladbu „Ready To Go Home“ spieval Bobby otcovi noc pred jeho smrťou. „V nemocnici sme boli len ja a on. Jeho telo to vzdalo. Myslím, že keď zostarnete a ste unavení, vaše telo si jednoducho povie: Mám toho dosť. Je čas odísť. Snažil som sa opísať tento pocit, neviem prečo – možno som sa sám cítil unavený. Niekedy sa mi to stáva. Keď vznikala táto pieseň myslel som na to, že v živote musí prísť chvíľa, keď si poviete, že je čas ísť domov,“ prezradil.
Primal Scream prešli rôznymi etapami. Začínali ako bežná rocková kapela, potom udávali tón acid housu a tanečnej hudbe. Neskôr boli niektoré ich albumy možno aj tažko stráviteľné, no v každom období sa im podarilo nahrať zopár dobrých pesničiek. Bobby Gillespie je skôr uzavretou osobnosťou, a preto ma tento jeho doteraz koncepčne najotvorenejší album potešil. Je na čase, aby sa Primal Scream po jedenástich rokoch ukázali znovu na Slovensku, no zatiaľ nám nič nebráni v tom, aby sme si ich nový titul predstavili v rubrike „Album týždňa“ v našom online vysielaní na platforme Mixcloud. Veľká vďaka patrí aj Propeller Communications za pohotové zaslanie tohoto diela.
Róbert Gregor (foto: press Primal Scream)