Francúzsky hudobník R. Wan na novom albume „La Gouache“ rozšíril svoju zmes rapu a šansónu o exotické zvuky. Predstavuje sa ako výrečný raper a spevák, ktorý spieva o policajtoch, pomstychtivých červoch i neľudskosti súčasného sveta.
Štyridsaťšesťročný hudobník Erwan Séguilon, známy pod umeleckým menom R. Wan, patrí medzi najvtipnejších a najvýrečnejších francúzskych skladateľov súčasnosti. Spolu s akordeonistom, ktorého poznáme pod menom Fixi, vymyslel pred dvadsiatimi rokmi v skupine Java hudobný štýl rap musette, ktorý by sa dal nazvať aj rapovým šansónom.
Namiesto napodobovania soulových nahrávok, typických pre americkú hudbu, obaja vzdávali hold francúzskemu hudobnému dedičstvu, ktorý tvoria tzv. musette a valčík. V piesni „Padrino du Rap Musette“ (Krstný otec rapu Musette) oslavuje tento štýl hudby, ktorý vo Francúzsku hralo neskôr nespočetné množstvo kapiel. Hudobne je táto pieseň v súlade s mafiánskou prezývkou, pretože R. Wan v nej stvárňuje úlohu krstného otca.
Paríž – Bamako
R. Wan vyrastal na parížskom predmestí a rád paroduje život v Paríži. Album „La Gouache“ produkoval Jean Lamoot, jeden z najvplyvnejších francúzskych producentov, známy zo spolupráce s interpretmi ako Alain Bashung, Brigitte Fontaine, Mano Negra a ďalšími. Lamoot v minulosti spolupracoval aj so Salifom Keitom a dopomohol k nahratia duetu „Des humains“. Je to dvojjazyčná protivojnová hymna, v ktorej R. Wan spieva o neľudskosti súčasnej spoločnosti a Salif Keita o vojne v Sýrii, ktorá robí z ľudí vrahov. Pieseň svojou účasťou podporili aj Fixi, Albin de la Simone, Toma Feterman (La Caravane Passe), Vincent Allars (Zoufris Maracas) a speváci Yamine a Nadia El Mourid.
Proti pokrytectvu
R. Wan si myslí, že skladanie piesní je ako maľovanie a aj preto nazval svoj album „La Goache“. V slangu znamená „avoir la gouache“ tiež „byť fit“ alebo „byť vo forme“. Dvojzmyselnosť patrí medzí typické prejavy tohto umelca.
„Contrepitre“ je rapová skladba, zložená z výhradne z trasúcich sa rýmov. „Le plus vieux métier du monde“ je o pokrytectve spoločnosti, ktorá umožňuje prostitúciu, pričom tlačí prostitútky na okraj spoločnosti. Hudobne R. Wan v tomto skôr morálnom šansóne mieša indický rytmický jazyk konnakol so zvukmi bendža. „CRS mélomane“ je klavírna balada o policajtoch CRS. Je to špeciálna jednotka štátnej polície, ktorá v poslednej dobe priťahuje osobitnú pozornosť kvôli násilným operáciám proti hnutiu žltých viest. „Coule cool“ je francúzsko-anglický šansón namierený proti fanúšikom Zeitgeist. Spieva v nej o lietaní vo vegánskej biznis triede.
Irónia
R. Wan si uťahuje zo zdravých dogmatikov a moralistov, zo sily sociálnych sietí a červov, ktorých lovíte a ktorí sa vám v hrobe strašne pomstia, pretože vás zjedia.
Hudba na albume „La Goache“ je plná globálnych vplyvov a citátov to špagetových westernov, filmových soundtrackov, orientálnych rozprávok i etiópskeho jazzu.
Album je obzvlášť zábavný, ak rozumiete francúzsky, ale môže potešiť aj všetkých poslucháčov, ktorí hľadajú osobitú a kvalitnú hudbu.
NMR (foto: press R. Wan)