Roberto Fonseca je kubánsky jazzový klavirista, ktorý bol vďaka svojim rodičom od detstva obklopený hudbou.
Existujú vraj božie stvorenia, ktoré nevidíme prichádzať. Zrazu nečakane stoja vedľa nás a menia naše spirituálne uvažovanie, tvrdí kubánsky klavirista Roberto Fonseca a je vám iste jasné, ako sa to musí premietnuť do jeho hudby.
Na predchádzajúcich albumoch skúmal kubánsku spiritualitu a s malijskou speváčkou Fatoumatou Diawara africké korene.
Na poslednom album „Yesun“ sa žánrovo roztiahol viac ako kedykoľvek predtým: „Zatúžil som natočiť album, ktorý by mohlo zdieľať široké publikum a zaniesť na neho vlastné zážitky z poslednej doby. Napríklad na skladbu ako Clave, som si nikdy predtým netrúfol.“
Za sprievodu bubeníka Raula Herrery a kontrabasistu Yandyho Martíneza stavia mosty medzi Kubou, funky, jazzom, hip-hopom, tangom a klavír strieda so syntetizátormi. A veľa spieva, čo sa nevylučuje s hosťami: kubánskou raperkou a speváčkou menom Dana Suarez a vokálnym kvartetom Gema 4 z Havany.
Hudbu porovnáva Fonseca s vodou, ktorá sa tiež dostane úplne všade. Bez hudby i vody vraj nemôžeme existovať.
Preto je názov albumu „Yesun“ vlastne novotvar: Yemenya je v yorubskom náboženstve bohyňa mora a plodnosti a Oxun boh rieky. Vivo znamená užívať si života, takže nám to Fonseca s americkým saxofonistom Joe Lovenom názorne predvedú a neviazanosť hranicami, s možnosťou hrať hudbu podľa svojich predstáv odkryl s Ibrahimom Maaloufom v skladbe „Kachucha“, mixe tanga s konžskými koreňmi, aké sa hrávalo na Kube. Na albume počuť je možné počuť aj hudbu Stredného východu.
Jiří Moravčík a NMR (foto: press Roberto Fonseca)