Írska speváčka Róisín Murphy, v minulosti známa zo skupiny Moloko, spolupracovala na svojom šiestom albume „Hit Parade“ s nemeckým DJ-om Koze, ktorý dodal jej hudbe nádych popu a soulu.
Práce na albume „Hit Parade“ trvali s prestávkami sedem rokov. Počas tohto obdobia vyšlo len niekoľko singlov, ktoré fanúšikovia väčšinou kladne prijali. No kritiku si Róisín Murphy vyslúžila za neuvážený komentár k lieku, ktorý môže pomôcť transsexuálom prechádzajúcim pubertou. Vo Veľkej Británii sa totiž už nejaký čas ostro diskutuje o prípravkoch tlmiacich pubertu. Diskusia o jej nedávnom výroku zatienila vydanie nového albumu.
Róisín Murphy v poslednom čase spolupracovala s hamburským dídžejom, ktorý má vo svete veľké renomé. Dj Koze si na každom svojom albume vytvoril svojský zvukový vesmír – či už to bolo sólovo, s tanečným triom International Pony alebo pod pseudonymom experimentálneho projektu Adolf Noise. Album „Hit Parade“ znie ako jeho hudba v najlepšej forme: filigránsky, funkovo i humorne, čo sa hodí k Róisín, ktorá sa so svojimi extravagantnými outfitmi pohybuje na pomedzí gala a dadaizmu.
Sama na Ibize
Róisín svoje piesne spieva zamatovým hlasom, ktorý z času na čas zvláštne drhne, prípadne nasáva americký prízvuk, ako napríklad v úvode skladby „The Universe“. Je to vtip, podobne ako názov albumu, ktorý Koze navrhol vďaka spomínaniu na hitparádové úspechy: ona so svojou bývalou skupinou Moloko a hitom „Sing It Back“, on s hamburským hip-hopovým kolektívom Fischmob.
„The Universe“ je jediná pieseň, na ktorej dvojica pracovala spoločne na jednom mieste. Ostatné skladby boli aj kvôli obmedzenému cestovaniu konzultované na diaľku. Táto nevýhoda sa nakoniec zmenila na výhodu. Róisín prezradila, že vokálne časti musela naspievať sama vo svojom dome na Ibize, pričom sa odvážila sa na harmónie a triky, na ktoré by si pred producentom nikdy netrúfla.
„Musela som sa naučiť pracovať s hudobným programom Ableton Live. Bolo to moje súkromné miesto, kam som chodila a odovzdávala som svoje tajomstvá. Situácia bola imaginárna a zodpovedala dobe.“ vysvetľuje Róisín a dodáva: „Je to radostná nahrávka, nikdy som nebola šťastnejšia, čo čiastočne vyplýva z osobných dôvodov, no v mojej práci ma to veľmi napĺňa. Pre mňa sú nové skladby o láske a zmyselnosti, ale tiež o hudbe ako takej a o tom, že tu pre mňa vždy bola. Sú tam náznaky temnoty, priepasti, ale aj všetkej radosti. Je tam rozjímanie o smrteľnosti, ktoré má slúžiť ako pripomienka pre mňa (a možno aj pre poslucháčov), aby sme naozaj žili, kým môžeme.“
Soulové sample a rytmy disca
Na takmer každom zo svojich doterajších šiestich sólových albumov spolupracovala Róisín Murphy s iným producentom. V roku 2015 nechýbali odkazy na italo pop s producentom Eddiem Stevensom („Hairless Toys“) a v roku 2020 postpunkové disco s Danom Careym („Róisín Machine“). Album „Hit Parade“ najviac pripomína speváčkin sólový debut „Ruby Blue“, ktorý v roku 2005 produkoval Matthew Herbert, pretože znie podobne jemne a zraniteľne a obsahuje množstvo odkazov na orchestrálny soul sedemdesiatych rokov.
„Chcem, aby ľudia počuli túto nahrávku vo svojich snoch,“ povedala Róisín Murphy.
Umenie DJ Kozeho bolo v zakomponovaní autentických soulových samplov do súčasného zvukového prostredia. V piesňach „CooCool“ a „Fader“ sa mu to majstrovsky podarilo. „The House“ je typicky letná skladba k horúcemu poludniu, „You Knew“ zapadne na nočnú párty pod holým nebom, „Free Will“ znie ako futuristické disco a záverečná „Eureka“ je ako stvorená na mierne melancholickú afterparty za svitania.
Albumom „Hit Parade“ Róisín Murphy debutovala v prestížnom londýnskom vydavateľstve Ninja Tune, ktoré nás v minulosti potešilo nahrávkami od umelcov ako Coldcut, Bonobo, Cinematic Orchestra a mnohých ďalších.
NMR (foto: press Róisín Murphy)