SAHRA HALGAN A EXILOVÁ PÚŠTNA PSYCHEDÉLIA

Nazvať nový album „Hiddo Dhawr“ podľa klubu, ktorý v hlavnom meste Hargeisa sama zakladala, je od speváčky Sahry Halgan dobrý ťah. Aspoň vieme, aká skvelá hudba v jedinom kultúrnom centre Somalilandu pod jej vedením vzniká.


O somálskej hudbe sme toho dlho veľa nevedeli. Žiada sa vlastne skôr prehlásiť, že vlastne vôbec nič. Od získania nezávislosti v roku 1960 sa pritom Somálsko od iných afrických krajín nelíšilo: na pozadí budovania štátu tu prebiehal bujarý hudobný život a somálskou scénou vibrovala moderná zmes afro-arabských tradícií, poézie, amerického funk rocku, Bollywoodu, diska, afrobeatu a reggae.

Z kompilácií archívnych nahrávok vydaných na labeli Ostinato Records to dobre vieme. Vieme bohužiaľ aj to, že od 90. rokov, keď v Somálsku prepukla občianska vojna, ktorá ho postupne premenila na nefungujúci štát, zlatá éra somálskej hudby nadobro skončila a muzikanti sa rozišli po svete. A pretože vojna trvá dodnes, naspäť sa nikomu nechce.

Kultúrne centrum

Speváčka Sahra Halgan sa po dlhoročnom francúzskom exile však domov vrátila a od roku 2012 postupne vybudovala kultúrne centrum Hiddo Dhawr (Preserve Culture).

Rozdiel je v tom, že sa nevrátila do Somálska, ale do Somalilandu, regiónu na pobreží Adenského zálivu, kde sa už dávno nebojuje a funguje tam stabilný demokratický politický systém. Somaliland má prezidenta, parlament, vládu, vlastnú menu ak dokonalosti mu chýba už len medzinárodné uznanie samostatného štátu.


„Ja som neodišla, pretože by som sa rozhodla ísť na výlet, nemala som na výber,“ tvrdila Sahra Halgan, žijúca od roku 1992 vo Francúzsku.

Spočiatku sa v exile ťažko pretĺkala, a hudobné začiatky nemala ľahké, to sa však zlomilo po stretnutí s francúzskym bubeníkom Aymericom Krolom, súbežne zakladateľom vynikajúcej malijskej kapely BKO.

Pridal sa k nim aj rockový gitarista Maël Salètes od švajčiarskeho Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp, čo vysvetľuje, prečo sa trio nevydalo výhradne cestou pocty somálskej hudbe, ale nasmerovalo ju moderným smerom.

Na novom albume „Hiddo Dhawr“ sa podieľal aj klávesista a basista Régis Monte, ktorý hlas Sahry Halgan občas obklopil púštnou psychedéliou.

Jiří Moravčík, preklad NMR (foto: Marion-Bornaz) Článok bol pôvodne napísaný pre Český rozhlas Ostrava