Napriek tomu, že skupina Şatellites pochádza z Tel Avivu, v jej tvorbe prevažujú turecké psychedelické zvuky. Na albume „Aynar“ prináša odvážnu evolúciu svojho hudobného crossoveru.

Nie je náhoda, že zvukové paralely skupiny Şatellites pripomínajú izraelskú surf-rockovú kapelu Boom Pam. Kapelník Itamar Kluger a líder Boom Pam Urin Kinrot sú totiž priateľmi. Itamar objavil hudobný nástroj zvaný saz na ceste po východnom Turecku. Intenzívne tam študoval hudbu zlatej éry anatólskeho funku 60. a 70. rokov, čo sa odrazilo už na debutovom albume Şatellites z roku 2022. Mnohé jeho piesne sú coververzie tureckých popových klasík.
Hudobný štýl skupiny Şatellites pripomína niektoré nahrávky newyorského vydavateľstva Daptone. Podobne ako jemu spriaznené skupiny Budos Band a Menahan Street Band jej členovia prehlasujú, že chcú znieť ako stará platňa, ktorú niekto náhodou našiel v pivnici. Şatellites znejú ako analógové obvody, prach na doskách plošných spojov a pokrčené deky v basovom bubne.
Členovia skupiny trvajú na tom, že ich hudba nie je turecká, no snažili sa k nej len čo najviac priblížiť. Ich hlavným cieľom bolo uctiť si túto úžasnú kultúru a predstaviť ju svetu prístupným spôsobom.
Vynovená zostava
Od svojho debutu sa Şatellites vyvinuli zo štúdiového projektu na plnohodnotnú koncertnú kapelu. Postupom času sa zloženie skupiny menilo, čo jej umožnilo vynoviť štúdiový zvuk. Rozšírená zostava v súčasnosti zahŕňa hráča na klávesoch a syntetizátoroch Tsufa Mishaliho, známeho z pôsobenia vo viacerých izraelských progresívnych kapelách a živelného bubeníka Tala Eyala. Speváčka Rotem Bahar sa stala frontmankou na plný úväzok, čím dodala zvuku skupiny plnší a drsnejší charakter. Druhým bubeníkom je Lotan Yaish, ktorý do rytmickej sekcie vniesol viac dynamickejšej energie.
Po dvoch rokoch koncertovania vstúpila oživená zostava do štúdia s novým cieľom a užšími hudobnými väzbami. Nahrávky albumu „Aylar“ (Mesiace) predstavujú ambicióznejšie aranžmány, rozšírené kompozície, zložité harmónie a nečakané zvraty, ktoré odrážajú odhodlanie skupiny k inováciám a jej vášeň pre pôvodnú vlnu tureckej psychedelickej hudby.
Bohatší zvuk
Úvodná skladba albumu „Tisladi Mehmet Emmi“ otvára bránu k novému zvuku. Nová verzia tradičnej tureckej ľudovej piesne od plodného speváka a básnika hrajúceho na saz Aşıka Aliho Doğana – ju transformuje do moderného psychedelicko-funkového diela. Text skladby rozpráva o dvoch starších mužoch, ktorí nariekajú nad stavom sveta, čo je nadčasová téma.
Skladba „Midnight Sweat“ odhaľuje temnejšiu stránku kapely. Rotem v nej prednáša upotenú nočnú uspávanku na tanečno-rockovom podklade. Skladba vznikla pôvodne ako skica basgitaristu Ariela Harrosha, neskôr Itamar pridal jej melódiu a Rotem napokon vytvorila text v turečtine. Pieseň rozpráva vášnivý milostný príbeh pretkaný zmyselnými obrazmi.
Skladba „Hot Jazz“ evokuje soundtrack k filmu a skupina v nej využíva svoje jazzové schopnosti. Tvrdý rytmus je predurčený na to, aby dodal energiu breakdancerom. Zvuky bağlamy a flauty, nasiaknuté mollovými stupnicami a modálnymi nuansami, vlievajú do skladby charakteristický blízkovýchodný charakter.
Na iných miestach albumu „Aylar“ počuť aj ďalšie hudobné žánre, ako napríklad v piesni „Gizli Ajan“, ktorá sa začína perkusívnym introm pripomínajúcim skladbu „Bongolia“ od Incredible Bongo Band. Tento inštrumentálny džem sa stal naživo veľmi obľúbeným. Skladba „Yok Yok“ s progresívnym punk-rockovým nádychom reinterpretuje klasiku Erkina Koraya, prechádza štyrmi odlišnými časťami a končí strhujúcim 9/8 rytmom typickým pre turecký tanec Zeybek.

Hudobná premena
Najambicióznejšou cover verziou albumu je kozmická interpretácia balady Hakkiho Bulluta s názvom „Ikmiz Bir Fideniz“. Po nej nasleduje zahmlená inštrumentálna skladba „Beş Kardeş“ (5 bratov), v ktorej dominuje Itamarov reverb nasiaknutým bağlama.
Album uzatvára dynamická dvojica nahrávok: „Zülüf Dökülmüs Yüze“, kozmodelické disco-fuzzové spracovanie klasickej tureckej piesne od Neşeta Ertaşa a pieseň „Zülüf B (Reprised)“ s rozpadajúcim sa rytmom. Skladba začína v predvídavom proto-metalovom tempe a vystupňuje sa do dramatického temperamentného finále.
Debutový album Şatellites z pred dvoch rokov položil základ špecifického štýlu, no titul „Aylar“ stelesňuje premenu skupiny na plne realizovanú hudobnú silu. Týmto albumom kapela sebavedomo vystupuje z tieňa svojich anatólskych hrdinov a vytvára modernú, nadčasovú nahrávku, ktorá rozširuje jej vplyvy a zároveň prehlbuje spojenie s koreňmi. Šup s ňou preto do našej rubriky „Album týždňa“.
Batov Records a Róbert Gregor (foto: press Şatellites)