Seamus Fogarty – The Curious Hand (Domino Records 2017)
Aj keď vieme aký rozdiel znamená počúvať írskeho pesničkára na koncerte a zo štúdiových albumov, stále nás to dokáže prekvapiť. Na jednej strane folkáč s gitarou a bendžom, na druhej elektronik zbierajúci prírodné zvuky a vyhľadávaný zvukový designer avantgardných „site specific“ projektov. Pridajme zmysly stimulujúceho výtvarníka najradšej vraj maľujúceho kačice a s jednoznačnou definíciou Íra z grófstva Mayo sa môžete rozlúčiť. Niečo na neho ale vždy sedí: chladným nechá len málokoho. Autor silných piesní na pomedzí reality a snívania totiž stavia zavedené folkové formy pred nové výzvy. Tým to ale nekončí: poslucháčske vnímanie necháva otvorené rôznym interpretáciám a znižuje tak šancu stať sa čitateľným. Pozor: nepredstavujte si pod tým introverta skúšajúceho na nás pseudoumelecké triky, album sa počúva ako jedna báseň a zastrené zvuky z cintorína dosluhujúcich klavírov, susedské hádky, alebo pohanský krik z festivalu The Clare Shout dokresľujú celkovú atmosféru, majú ráz razantného predelu, alebo záverečnej bodky.
Seamus prestal byť tiež sólujúcim solitérom: s producentom a gitaristom menom Leo Abrahams (Brian Eno, Iarla O’Lionáird), huslistkou a kontrabasistkou Emmou Smith (Eliza Carthy, Gorillaz), bubeníkom Aramom Zarikianom a pesničkárkou Rozi Plainovou v úlohe zboristky tvorí celistvú kapelu. V textoch neprestáva udivovať fantáziou: s bendžom v technofolkovej rozškrípanej skladbe Carlow Town sa vracia k noci, keď zaspal v laviciach kostola, v pokojnej Christmas Time On Jupiter s akustickou gitarou spomína na časy kedy v Chicagu robil vyhadzovača, americana Van Gogh ´s Ear s fúkacou harmonikou a plačlivými husľami má byť zase o rannom dochádzaní do práce, usudzovať tak z bláznivého videoklipu sa ale ani pri najlepšej vôli nedá. Hammondky a Seamusov plačlivý hlas potom dokresľuje nárek Short Ballad For a Long Man nad posmrtnom utrpení dva a pol metrového írskeho obra Charlesa Byrneho, milovanej celebrity Londýna 18. storočia, ktorý hoci si výslovne prial byť pochovaný do mora, neunikol pozornosti chirurga Johna Huntera a jeho prevarená kostra skončila ako exponát v Hunterovom múzeu. Zvýšený záujem o Seamusa Fogartyho potvrdzuje aj zmena labelu: kým debut God Damn You Mountain vydal v roku 2012 u Fence Records kamaráta King Creosota, teraz prešiel pod krídla slávneho vydavateľstva Domino Records.
Jiří Moravčík (foto: archív)