Shabaka Hutchings je britský jazzový saxofonista a klarinetista. Vedie kapely Sons of Kemet a Shabaka and the Ancestors. Je tiež členom skupiny Comet Is Coming a vystupuje pod umeleckým menom King Shabaka.
Pandemický prúser, až by jeden plakal, u ktorého nevieme, kedy a ako fatálne skončí.
Britský jazzman Shabaka Hutchings nahral na album „We Are Sent Here By History“ temnú hudobnú víziu, pôvodne síce zamýšľanú ako nárek nad blížiacou sa klimatickou apokalypsou, v časoch koronavírusu však dostávajúcu celkom iné vyznenie.
Navyše meditácie o konci civilizácie a živote v očistci, ústiace v presvedčení, že ak sa veci zlepšia, musia sa predtým radikálne zhoršiť, nemusia úplne každému ladiť s osobnou situáciou.
A to, čo príde potom, ako sa dozvieme, že sa takto už ďalej žiť nedá, asi tiež v súčasnosti trápi málokoho. Snáď len tých, ktorí podľa skladby „They Who Must Die“ nemajú na výber.
Na druhej strane, určite ste vo svojom okolí zaznamenali názory, že za pandémiu si môže ľudstvo samo.
Prečo a ako vám snáď každý vysvetlí inak, že sme sa ale dostali do bodu, keď už je najvyšší čas myslieť na budúcnosť a šance našich detí, spochybnia len pomätenci.
A presne im sa Shabakové texty a básne speváka Siyabonga Mthembu stavajú do cesty a odvolávajú sa na múdrosť starých griotov. A pozor: nezabúdajme, že nácvik na apokalypsu absolvoval Shabaka na poslednom albume The Comet Is Coming: „zniem ako naliehavý alarm a so vzdorom čelím našim obavám.“
S kapelou The Ancestors na debute „Wisdom of Elders“ Shabaka Hutchings varoval pred spoločenským kolapsom už v roku 2016.
Zrejme asi málo. Od Shabaka sa „normálneho“ jazzu nedočkáte, fúka agresívne do saxofónu akoby mal nastať súdny deň a od Juhoafričanov už vôbec nie, tým stále velia zulu duchovia nekompromisné polyrytmy, ktorým jazzové synkopy nič nehovoria, podstatná je pre nich neľútostná tribálna energia.
Altsaxofonista Mthunzi Mvubu so Shabakom na albume dominujú. Aj keď sa klavirista Nduduzo Makhathini snaží v skladbe „Behold, The Deceiver“ vnútiť trochu lyrickosti, opäť ho napokon prehrajú a zo zálohy ho prekričí aj manický hlas Mthembuho.
Toto je tak otvorene fungujúci jazz, že ho môžu počúvať aj nejazzmani a komu vadí Shabakov radikalizmus, nech zabudne na obal s textami.
Jiří Moravčík a NMR (foto: press Shabaka Hutchings)