Shannon & the Clams - Onion (Easy Eye Sound , 2018)
Pestrosť nadovšetko býva heslom mnohých hudobných labužníkov, či pochádzajú z New Yorku alebo Vladivostoku. Na internete to potvrdzujú ich osobné rebríčky najlepších albumov, hýriace žánrovou rozmanitosťou. Momentálne sa medzi nimi objavuje aj Onion, nový štúdiový album kalifornskej „indie“ skupiny Shannon & the Clams.
Už samotné výtvarné stvárnenie prednej strany obalu Onion naznačuje, že jeho hudobný obsah nás nezavedie na koľaj prefabrikovanej komerčnej hudby týchto dní. Odbočuje z nej do minulosti k štýlu doo-wop, ktorý vznikal v afroamerických komunitách na východnom pobreží USA, v štyridsiatych rokoch minulého storočia. Najväčšiu popularitu dosiahol v 50. a 60. rokoch. Neskôr bol podľa odvekej zákonitosti príslovia „každý chvíľku ťahá pílku“ vytlačený do úzadia. Shannon And The Clams ho oživujú v ich hudbe.
Niektorí publicisti ju označujú slovom retro, no toto označenie nie je úplne objektívne, pretože ako starý doo-wop znie len jej vokálna časť (aj to len približne) prezentovaná spevom dvoch hlavných osobností skupiny – korpulentnejšou dámou, basovou gitaristkou, speváčkou Shannon Shaw a gitaristom, spevákom Cody Blanchardom. Študovali na „Kalifornskej vysokej škole umenia“ – Shannon ilustráciu, Cody literatúru a ich bubeník Ian Amberson kresbu a maľbu. „Nemôžem uveriť, že hráme hudbu a zarábame tým peniaze“ – vyhlásila Shannon. Popri štýle doo-wop počuť v ich tvorbe aj garážový punk rock, surf rock, instrumental rock (The Tornados, The Spotnicks), new wave, psychedelic pop, girl group, Brill Building sound. Celkovo pôsobí garážovo, no nie diletantsky alebo primitívne.
Vo väčšine z 13 piesní albumu Onion sa prejavuje jemne ironický humor a bláznivý podtón, veľké spevácke oduševnenie, zmysel pre vytváranie atmosféry éry „sixties“ a čo je najpodstatnejšie, prinajmenšom polovici z nich nechýbajú chytľavé melódie. Príkladom by mohla byť najmä pieseň I Leave Again s klávesovou pasážou podobnou amazonskej psychedelickej cumbii zvanej chicha.
Nahrávanie albumu Onion počas 10 dní v štúdiu Easy Eye Sound (Nashville) s hudobným producentom Danom Auerbachom (The Black Keys), považujú niektorí hudobní kritici za potenciálnu záchranu rock’n’rollu. Prehnané? Ale ak by to bola pravda čo i len spolovice, tak by sa snáď ešte oplatilo fúkať do rockovej pahreby.
Miroslav Potoček (foto: Shannon & the Clams)