Shantel & Cümbüş Cemaat's - Istanbul (Essay Recordings, 2020)
Stephen Hantel alias Shantel pochádza z Frankfurtu. Začínal začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia ako producent elektronickej hudby.
Do širšieho povedomia sa dostal po roku 2000 vďaka hitom ako „Bucovina“ alebo „Disko Partizani“, na ktorých spolupracoval s mnohými balkánskymi hudobníkmi. Jeho piesne boli v tom čase inšpirované najmä úspešnou vlnou tzv. Balkan Beatu, ktorá zachvátila nielen západnú Európu, ale aj časť zaoceánskeho publika.
Neskôr sa prezentoval ako spevák takmer estrádneho zamerania a napriek žánrovej pestrosti bola jeho hudba určená všetkým fanúšikom vkusného multižánrovému popu. Vždy dokázal zaujať vtipnými fúziami folklóru a elektronickej hudby.
Nový album Shantel & Cümbüş Cemaat „Istanbul“ otvára utopický priestor medzi Frankfurtom a Istanbulom. Je pokusom vytvoriť nový dialóg medzi vzdialenými popkultúrami.
Všetko sa začalo tak, že jeden Shantelov priateľ napísal známemu Ahmetovi Ulugovi z legendárneho klubu Babylon v Istanbule, či by nechcel usporiadať Shantelov koncert. Kozmopolitný Babylon stelesňuje koncentráciu kreatívneho potenciálu. Navštevujú ho rôzni hudobníci, avantgardní umelci, módni návrhári, intelektuáli a bohémovia, ktorí sa túžia baviť. Shantelov koncert napokon dopadol výborne a zábava pokračovala aj na party v ďalších kluboch.
Akoby mesto čakalo na nový soundtrack, ktorého hnacou silou bola elektronická i tradičná hudba a vlastný Shantelov zvuk v štýle Bucovina. Fatih Akin, pravidelný hosť klubu Shantelovi navrhol, aby zložil hudbu pre jeho filmy. Po Paríži, Tel Avive a Aténach tak našiel Shantel svoj druhý domov v istanbulskej štvrti Kadiköy. Neskôr začal študovať tureckú kultúru a premýšľal o tom, ako vzdať hold miestnej hudobnej scéne.
V srdci nechvalne známej štvrti TomTom sa nachádzal klub Anahit Sahne, najdôležitejší undergroundový klub v Istanbule. Hneď vedľa neho je Ziba Bar, v ktorom sa Shantel prvý raz stretol s Cümbüş Cemaat. Táto skupina je aktívna už trinásť rokov a hrávala na rôznych večierkoch a po kluboch.
Cümbüş Cemaat je typickou Taksim skupinou, ktorá má vo svojom repertoári okolo päťsto piesní. Nikdy však nenahrala ani jednu, okrem svojho príspevku do filmu „Djam“ francúzskeho režiséra Tonyho Gatlifa.
V rozpore s údajným vzájomným nepriateľstvom je grécka hudba (vrátane zvuku buzuki) v Istanbule veľmi populárna. Shantel mal už z minulosti skúsenosti s gréckou hudbou a jedného dňa začal pracovať na zlúčení tvorivej anarchie skupiny Cümbüş Cemaat a svojich producentských nápadov. Výsledkom bolo pozvanie skupiny do Frankfurtu na nahratie albumu. Najdôležitejšou úlohou bolo nájsť spoločný jazyk, destilovať podstatu každej piesne a vytvoriť nový zvuk tak, aby tento album mohol fungovať v oboch smeroch.
Shantel o svojom zámeroch povedal: „Pozri, použili sme fascinujúce zvuky, ktoré objavujú, zvuk tu stále žije, utópia dáva nádej.“ Svojim spolupracovníkom zároveň odkazuje: „Pokračujte, prekvapte nás a ďakujem za to, čo ste urobili.“
Ako dopadla Shantelová spolupráca s kapelou Cümbüş Cemaat budete počuť aj v našom vysielaní!
Róbert Gregor (foto: press Shantel)