Ahmed Gallab, známy ako Sinkane, nahral svoj ôsmy štúdiový album „We Belong“, ktorý podobne ako jeho predchádzajúce nahrávky odoláva žánrovému zaradeniu.
Po siedmich štúdiových albumoch by mal každý hudobník vedieť o ich tvorbe všetko podstatné. Sinkane sa napriek tomu zapísal na magisterské štúdium kompozície na univerzite SUNY Purchase v New Yorku. Kurz zdokonalil jeho skladateľské a producentské schopnosti, pretože každý týždeň priniesol svojmu učiteľovi skladbu svojich obľúbencov, akými sú David Bowie, Herbie Hancock a John Coltrane a spoločne si vypočuli noty nanovo. Umožnilo mu to pochopiť, ako funguje hudba i on sám. Výsledky tohto procesu spoznávania sú zjavné na jeho najdynamickejšom a najkonzistnejšom albume „We Belong“, ktorý je zameraný na komunitu a spoluprácu.
Spomínaný zmysel pre komunitu je zjavný najmä z textov, ktoré vznikli v spolupráci s džezovou hudobníčkou Amandou Khiri. Spolu si ich odovzdávali prostredníctvom internetu, využívajúc úryvky najmä od autorov Audre Lorde, Toni Morrison, a Ishmaela Reeda. Zamerali sa pritom na útržky poézie, obsahujúce zmysel pre boj a oslavu čiernej identity.
„Všetci sme rovnako dôležití. Toto posolstvo je pre mňa podstatné, pretože veľa ľudí nám chce povedať, že nie sme. Preto som sa ponoril do viacerých kultúr a rôznej hudby. Uzemnilo ma to, pomohlo mi to nájsť samého seba a pochopil som kam patrím,“ povedal Sinkane.
Nový album jeho autor opisuje ako milostný list černošskej hudbe. Počuť na ňom zmes štýlov, v ktorom sa miešajú prvky newyorskej scény 70. a 80. rokov (jeho súčasného domova) s rytmami rodného Sudánu.
Žánrová pestrosť
Sinkane hrá pop, funk i elektronickú hudbu. Nájdete v nej aj prvky newyorského punku 70. a 80. rokov premiešané s fundamentálnou dušou rytmov rodného Sudánu. Na albume „We Belong“ hudobník pritom nestagnuje. Prostredníctvom svojich textov cestuje epochami, vyžaruje emócie a ponúka recept na uzdravenie.
Každá skladba pulzuje energiou rôznych období: „Everything Is Everything“ je nasiaknutá gospelom, z „Rise Above“ cítiť zasnené afro-beaty, 70. roky sálajú z funkovej „We Belong“, v „Another Day“ počuť vplyv Sly Stonea a Stevie Wondera a príbeh o černošskej hudbe a černochoch. Pieseň „Home“ s hosťujúcou speváčkou Hollie Cook príjemne pulzuje vďaka jemným reggae rytmom.
Ťažké časy
Titulná skladba stelesňuje hudobníkovu snahu o funkovú dokonalosť a evokuje predstavy o Princeovi v jeho najextrovertnejšej podobe. Pieseň je svižná a jej synth-funkové tóny evokujúce 80. roky majú blízko k dokonalosti. V nesprávnych rukách by mohla pôsobiť dosť retro, no Sinkane tentoraz našiel lyrickú krásu v diele anglického básnika Alexandra Popea. Text piesne je o nekonečnom hľadaní spoločenstva a útočiska v našom najväčšom zdroji, ktorý spočíva v spolupráci. Je to gospelová óda na nekonečnú cestu, ktorú nazývame „ťažké časy“.
Text napísal Sinkane po prečítaní verša z básne s názvom „An Essay on Criticism“: „Mýliť sa je ľudské, odpúšťať božské. Aké je to krásne? (Errare Humane Est). Všetci robíme chyby a to je v poriadku. Len z toho nebuďte dementní, dobre?“ V piesni zažiarila hosťujúca speváčka Stout, ktorá sa na albume objavila tiež v ďalších dvoch skladbách.
Posledné dni boli na zaujímavé albumy pomerne pestré. Dočkali sme sa noviniek od Vampire Weekend, Khruangbin, De-Phazz a ďalších, no v rubrike „Album týždňa“ tentoraz dostane najväčší priestor práve tento titul. Radi vám ho predstavíme tiež v našom vysielaní na platforme Mixcloud.
NMR (foto: press Sinkane)