SINKANE: MILOSTNÝ LIST ČERNOŠSKEJ HUDBE

Ahmed Gallab, známy ako Sinkane, nahral svoj ôsmy štúdiový album „We Belong“, ktorý podobne ako jeho predchádzajúce nahrávky odoláva žánrovému zaradeniu.


Po siedmich štúdiových albumoch by mal každý hudobník vedieť o ich tvorbe všetko podstatné. Sinkane sa napriek tomu zapísal na magisterské štúdium kompozície na univerzite SUNY Purchase v New Yorku. Kurz zdokonalil jeho skladateľské a producentské schopnosti, pretože každý týždeň priniesol svojmu učiteľovi skladbu svojich obľúbencov, akými sú David Bowie, Herbie Hancock a John Coltrane a spoločne si vypočuli noty nanovo. Umožnilo mu to pochopiť, ako funguje hudba i on sám. Výsledky tohto procesu spoznávania sú zjavné na jeho najdynamickejšom a najkonzistnejšom albume „We Belong“, ktorý je zameraný na komunitu a spoluprácu.

Spomínaný zmysel pre komunitu je zjavný najmä z textov, ktoré vznikli v spolupráci s džezovou hudobníčkou Amandou Khiri. Spolu si ich odovzdávali prostredníctvom internetu, využívajúc úryvky najmä od autorov Audre Lorde, Toni Morrison, a Ishmaela Reeda. Zamerali sa pritom na útržky poézie, obsahujúce zmysel pre boj a oslavu čiernej identity.

„Všetci sme rovnako dôležití. Toto posolstvo je pre mňa podstatné, pretože veľa ľudí nám chce povedať, že nie sme. Preto som sa ponoril do viacerých kultúr a rôznej hudby. Uzemnilo ma to, pomohlo mi to nájsť samého seba a pochopil som kam patrím,“ povedal Sinkane.

Nový album jeho autor opisuje ako milostný list černošskej hudbe. Počuť na ňom zmes štýlov, v ktorom sa miešajú prvky newyorskej scény 70. a 80. rokov (jeho súčasného domova) s rytmami rodného Sudánu.


Žánrová pestrosť

Sinkane hrá pop, funk i elektronickú hudbu. Nájdete v nej aj prvky newyorského punku 70. a 80. rokov premiešané s fundamentálnou dušou rytmov rodného Sudánu. Na albume „We Belong“ hudobník pritom nestagnuje. Prostredníctvom svojich textov cestuje epochami, vyžaruje emócie a ponúka recept na uzdravenie.

Každá skladba pulzuje energiou rôznych období: „Everything Is Everything“ je nasiaknutá gospelom, z „Rise Above“ cítiť zasnené afro-beaty, 70. roky sálajú z funkovej „We Belong“, v „Another Day“ počuť vplyv Sly Stonea a Stevie Wondera a príbeh o černošskej hudbe a černochoch. Pieseň „Home“ s hosťujúcou speváčkou Hollie Cook príjemne pulzuje vďaka jemným reggae rytmom.


Ťažké časy

Titulná skladba stelesňuje hudobníkovu snahu o funkovú dokonalosť a evokuje predstavy o Princeovi v jeho najextrovertnejšej podobe. Pieseň je svižná a jej synth-funkové tóny evokujúce 80. roky majú blízko k dokonalosti. V nesprávnych rukách by mohla pôsobiť dosť retro, no Sinkane tentoraz našiel lyrickú krásu v diele anglického básnika Alexandra Popea. Text piesne je o nekonečnom hľadaní spoločenstva a útočiska v našom najväčšom zdroji, ktorý spočíva v spolupráci. Je to gospelová óda na nekonečnú cestu, ktorú nazývame „ťažké časy“.

Text napísal Sinkane po prečítaní verša z básne s názvom „An Essay on Criticism“: „Mýliť sa je ľudské, odpúšťať božské. Aké je to krásne? (Errare Humane Est). Všetci robíme chyby a to je v poriadku. Len z toho nebuďte dementní, dobre?“ V piesni zažiarila hosťujúca speváčka Stout, ktorá sa na albume objavila tiež v ďalších dvoch skladbách.

Posledné dni boli na zaujímavé albumy pomerne pestré. Dočkali sme sa noviniek od Vampire Weekend, Khruangbin, De-Phazz a ďalších, no v rubrike „Album týždňa“ tentoraz dostane najväčší priestor práve tento titul. Radi vám ho predstavíme tiež v našom vysielaní na platforme Mixcloud.

NMR (foto: press Sinkane)