Baba Zula – XX (Glitterbeat 2016)
Skupina Baba Zula sa na tureckej hudobnej scéne vyníma už 20 rokov.
Vo svojej hudbe mieša dub a rock s orientálnymi hudobnými motívmi. Aj z jej koncertov je badať osobitý prístup k hudobnej tvorbe. Tureckú lutnu „saz“ používa takmer hard rockovým spôsobom. Celkový dojem z jej hudby umocňujú automatické bicie, sampling a gitary.
Nový album skupiny Baba Zula, nazvaný XX, je kompiláciou jej najväčších hitov v nových úpravách. Na nahrávaní niektorých skladieb sa podieľali zaujímaví hostia. Pieseň Carino naspievala argentínska speváčka La Yegros, skladbu Yororo Kante ozvláštnila dubová skupina Oki Dub Ainu z japonského ostrova Hokkaido. Ruku k dielu priložil aj Alexander Hacke (Einsturzende Neubauten), turecký spevák Melik Sahin, známy klarinetista Husni Senlendirici, jamajské duo Sly&Robbie, Mad Professor, Dr. Das (Asian Dub Foundation), Dirtmusic a ďalší. Titul XX vychádza ako dvojalbum. Druhý nosič obsahuje výlučne dubové verzie nahrávok.
Rímske číslo dvadsať majú Baba Zula umiestnené na fotografii prednej strany obalu svojho albumu XX, na prsných bradavkách nahej gitaristky.
Snažia sa tým poukázať najmä na cenzúru, ktorá v Turecku neušetrila ani slobodu žien. Týmto symbolickým výtvarným vyjadrením oslavujú 20 rokov svojej hudobnej tvorby, v tureckých pomeroch provokatívnej. Situácia v súčasnom Turecku nie je totiž voči slobodnej umeleckej tvorbe priaznivo naklonená. Náboženská a politická neznášanlivosť je v uliciach Istanbulu citeľná. A náboženstvo a politika sa neraz dotýkajú aj umenia.
Jadrom skupiny Baba Zula sú Murat Ertel a Levent Akman. Murat je spevák, ktorý vyrastal v umeleckej rodine. Levant používa bicí automat, sampler, sekvencer, efekty a činely, na ktoré hrá drevenou lyžicou. V minulosti sa spoločne podieľali aj na hudbe k niekoľkým úspešným tureckým filmom. Murat o kariére Baba Zula povedal, že si nikdy nemyslel, že bude trvať tak dlho. Zároveň však pripúšťa, že môže trvať aj ďalších 20 rokov.
Róbert Gregor (foto: archív)