STROON UVAŽUJE O NAPÄTÍ V SPOLOČNOSTI

Novým albumom „Meditations on Dichotomy“ uzatvára slovenský hudobník Stroon svoju vokálnu sériu, ktorá zahŕňa albumy „Songs of Concealed Amplitude“ (2O2O) a „Überhormones“ (2018).


Táto štyridsaťminútová skladba pre soprán, ansámbel a elektroniku je spojením experimentálnej a súčasnej klasickej hudby. Témou libreta je polarizácia spoločnosti, presýtenie informačného priestoru protichodnými informáciami a snaha nájsť osobné východisko z tejto situácie.

Skladba pozostáva z dvoch častí – Tensions a Releases – odkazujúcich na pocit napätia a uvoľnenia z neho. Tensions hovorí o narastajúcom napätí v spoločnosti, o neschopnosti nájsť spôsob, ako sa zjednotiť pri diskusiách o aktuálnych témach, ako sú rod, trans identita, klimatické zmeny, imigrácia, progresivizmus a konzervativizmus. Releases, uvoľnenie z napätia, je snahou o zmierenie, nájdenie cesty a ľudského spojenia, uvedomenie si, že sme súčasťou jedného priestoru.

Výraznou líniou je spev sopranistky Kataríny Kurucovej, držiteľky mnohých speváckych ocenení, ktorá hosťovala aj v Carnegie Hall a na viedenských pódiách.

„Meditations on Dichotomy som napísal v čase kovidu, keď som začal najintenzívnejšie pociťovať rozdelenie spoločnosti. Vďaka štipendiu z Fondu na podporu umenia som začal pracovať na piesňach, neskôr sa k nahrávaniu pridala Katarína a nahrala rôzne vrstvy vokálov, ktoré som potom spracoval. Album bol od začiatku koncipovaný ako skladba pre soprán v niekoľkých vrstvách. V decembri 2022 sme ho prvýkrát predstavili v Bratislave a hneď potom sme ho nahrali v štúdiu smile4u records. Inšpirovaný budhizmom vnímam javy ako pominuteľné a efemérne, zároveň vnímam, že sme súčasťou jedného priestoru, v rámci ktorého si môžeme vymieňať informácie, ako fotóny svetla, ktoré môžu medzi sebou komunikovať, aj keď sú vzdialené. Pominuteľnosť, efemérnosť javov a zároveň vzájomná prepojenosť mi prináša potrebné uvoľnenie z napätia, ktoré môžeme pociťovať kvôli situácii v spoločnosti,“ hovorí Dalibor Kocián aka Stroon o ideovom pozadí albumu.


Ako inštrumentalistov si Stroon prizval vynikajúcich hudobníkov – Martina Štefánika (Ľudové Mladistvá), Jozefa Krupu (Ankram), Andreja Gála (projekty Mira Tótha) a Braňa Dugoviča (Jana Kirschner). Spolupracovali s ním už na vydaní albumu „Songs of Concealed Amplitude“ z roku 2017. Ako editorka textu na projekte spolupracovala Zuzana Husarová, Stroonova kolegyňa zo študentského rádia TLIS.

Stroon je živou súčasťou slovenskej hudobnej scény už viac ako desať rokov. Nielen vďaka vibrafónu, ktorý je jeho hlavným nástrojom, ale aj vďaka množstvu projektov a spoluprác, v ktorých zanecháva svoj podpis. Reflexia, kontemplácia, snaha o stav beztiaže, konceptuálnosť – to všetko sú myšlienky, ktoré stoja za jeho tvorbou. Jeho živé vystúpenia a produkcie vznikajú špecificky podľa miesta, času, publika a daného projektu, výsledkom čoho je zmes elektroakustických kompozícií, ktoré sa snažia objavovať nové obzory a sprostredkovať pohlcujúci zážitok; doteraz vydal viac ako desať albumov.

Za album „Solar Preludes“ bol nominovaný v dvoch kategóriách slovenských Radio_Head Awards. Veľkú časť jeho tvorby tvorí scénická hudba (Shift, Folklore not War, Od zeme), filmy, seriály a reklamy (Good Old Czechs, Ikony, Kriminálka Kraj a i.). Za posledných desať rokov odohral množstvo koncertov na Slovensku i v zahraničí (Open’er, Lunchmeat, BAM festival, Waves Vienna, Sharpe, BUSH, Konvergencie, VIVA musica, Spectaculare, Pohoda…).

Anna Mašátová a NMR (foto: Ján Šipöcz)