Nový singel s názvom „Zvony“ predznamenáva vydanie v poradí desiateho albumu českej skupiny Tata Bojs.
Okrem dynamického a v niektorých ohľadoch možno i netypického zvuku, zaujme pieseň „Zvony“ aj úderným textom. Samotná nahrávka vznikla opäť pod producentským dohľadom Milana Caisa a Dušana Neuwertha, ktorí sa postarali o jej mix. Finálnu zvukovú úpravu napokon zaistil vďaka detailne ošetrenému masteringu Ecson Waldes.
Skladba je navyše obrazovo stvárnená ako lyric video v produkcii „Mardoša family“, ktoré si môžete pozrieť pod týmto článkom.
„Ako prvú sme chceli dať von skôr rýchlejšiu, tanečnejšiu pesničku, ktorá môže pre niekoho znieť možno až trochu prekvapivo, ale stále máme pocit, že to sú Tata Bojs,“ vysvetľuje výber prvého singla Milan Cais, ktorý zároveň priznáva, že pri rozhodovaní, ktorú pieseň zverejniť ako prvú, hrali určitú rolu i nadšené reakcie fanúšikov v rámci vlaňajšieho miniturné Křest & Test, kde skladba – spoločne s ďalšími dvoma novými piesňami Minoritní a Velký třesk – poprvýkrát zaznela naživo a kapela bola z jej vrelého prijatia „naozaj milo prekvapená, až ľahko obarená“.
Okrem dynamického a v niektorých ohľadoch netypického zvuku zaujmú Zvony i úderným textom, ktorý má okrem samotného obsahu i veľmi zaujímavú históriu vzniku.
„Vždy ma lákalo skúsiť niekedy pri písaní textu použiť klasický dadaistický postup. Keď sme teda šli na prvé sústredenie k novému albumu, skúpil som na pumpe všetky noviny. Po večeroch sme z nich vystrihovali rôzne titulky a lepili ich na kartičky. Potom som ich všetky nafotil, zvlášť aj v niektorých kombináciách, po sústredení som to rozposlal chalanom a nechal som to spať. Neskôr, keď Milan písal text pesničky Zvony, v tejto ‚nádobe‘ zalovil a použil, čo sa mu hodilo. Pôvodné lístočky s novinovými výstrižkami som použil teraz na jar, keď som doma s rodinou robil lyric video k pesničke. Kruh sa tým uzavrel,“ hovorí Mardoša k textu, ktorého princíp vzniku kapela použila – ako upozorňuje Cais – vo svojej viac než 30-ročnej histórii úplne prvý raz a dodáva: „Tá absurdnosť niektorých slovných spojení pre mňa bola veľmi inšpiratívna, a i keď na celkovej ploche textu ich nie je tak veľa, dávajú mu dôležitú ingredienciu a pretože to je povystrihované z novín kúpených nedávno, i určitý nádych aktuálnosti.“
Novinkou v doterajšej histórii Tatáčov je i destinácia, ktorú si zvolili pre pražský krst nového albumu – pražská hala O2 Universum, kde zahrajú 31. marca 2021.
„Na tej dlhej ceste, ktorá trvá už 32 rokov, je pre nás dôležitý pocit, že sa – i keď trebárs len po malých krôčikoch – posúvame stále vpred. Čo môže byť pokojne i čisto subjektívny dojem, ale to je v poriadku. Po dvoch Fórach Karlín sme si povedali, že by bolo fajn urobiť v prípade veľkého halového koncertu krok zase niekam trochu inam. O2 Universum nás začalo zaujímať od chvíle, keď sme vedeli, že sa tu hala tohto typu dokončuje. Keď som sa tam bol prvý raz pozrieť, riešenie priestoru i jeho štruktúra, evokujúce malý štadiónik, ma nadchli a v momente, keď sme začali plánovať pražský krst, bola naša voľba jasná. Dôležitú rolu pri tom zohral i fakt, že promotérom koncertu sa zhodou okolností stali naši dlhoroční kamaráti z Live Nation. Niektoré veci sa v živote dejú akosi prirodzene – nie je treba tlačiť na pílu, vykryštalizuje sa to prakticky samo,“ vyznáva sa Milan Cais, pod ktorého rukami už vznikajú prvé skice unikátnej scénografie šitej na mieru O2 Universa.
„Plánovanie koncertu vyzerá v súčasnej dobe trochu ako sci-fi. Ale dúfam, že sa to čoskoro zmení! Napokon i veľa námetov z kníh Julesa Verna sa dočkalo reálnej podoby,“ dodáva so svojím typickým vtipom Mardoša ku koncertu. Návštevníci koncertu sa môžu navyše tešiť na nový unikátny zvukový systém, ktorý zaisťuje komfortný hyperrealistický zvuk na všetkých miestach v sále.
Na detaily o zatiaľ bezmennom novom albume, ktorého vydanie je plánované tento rok na jeseň, sú Tata Bojs zatiaľ skúpi.
Niečo, ale predsa len prezradili… „Ako veľmi dôležitá sa začína javiť číslovka desať, ktorá nám príde ako pomyselná červená prerušovaná niť. Okrem toho, že to bude náš desiaty radový album, to teraz vyzerá, že bude mať desať pesničiek plus jedno outro. Album zároveň vyjde na konci druhej dekády a následné turné staviame tak, aby malo desať zastávok plus záverečný koncert v O2 Universum, takže desiatka tam prirodzene figuruje vo viacerých úrovniach,“ odtajňuje Cais a Mardoša ho dopĺňa: „Štyri pesničky, z ktorých tri sme už hrali na decembrových koncertoch, sme nahrali vo februári v štúdiu. Počas coronadoby ich Milan s Dušanom dokončili – spevy, mix, atď. Takže teraz pracujeme na zvyšných šiestich. Asi štyri z nich majú už celkom jasné kontúry. Hudobných motívov i textov máme dosť, teraz to ešte musíme nejako pospájať…“
Tata Bojs je česká alternatívna skupina z pražskej Hanspaulky. Bola založená v roku 1988, avšak dlho sa nemohla prebojovať do povedomia fanúšikov. Štyri roky po založení skupina nahrala prvý album, ktorý nikdy nevydala. Prvé regulárne vydané CD natočila skupina až v roku 1997. Záujem o tvorbu Tata Bojs avšak odštartovalo až ďalšie CD „Futuretro“, ktoré bolo ich prvé pod nahrávacím koncernom Warner Music. Tento album sa stal pre kapelu zlomovým. Rozšíril ich fanúšikovskú základňu natoľko, že koncerty v rámci turné k tomuto albumu bol väčšinou vypredané. Zároveň sa v ankete MF Dnes o desiatich najdôležitejších platniach rokov 2000-2009 umiestnil na úplnom vrchole.
O rok neskôr vydali Tata Bojs ďalší významný album „Biorytmy“. K jeho piesni „Attention Aux Hommes“ natočila skupina klip, za ktorý bola ocenená cenou Anděl.
Najúspešnejší album Tata Bojs bol vydaný až v roku 2004. Volá sa „Nanoalbum“ a ihneď po vydaní obsadil najvyššiu priečku hitparády IFPI a neskôr priniesol kapele ďalšie štyri ocenenia Anděl.
Celkovo Tata Bojs nahrali deväť štúdiových albumov a niekoľko DVD-čiek, ktoré zachytávajú ich živé vystúpenia. Popularita tejto skupiny na českej scéne stále rastie.
Adriana Čahojová a NMR (foto: press Tata Bojs)