THE CHILLS – THE BBC SESSIONS ( FIRE RECORDS 2014 )
Môže skutočný veľký poklad ľubovoľne používať každý? Nemôže, pretože taký poklad je buď v múzeu, v bankových trezoroch, alebo je uschovaný na tajnom mieste a okrem majiteľa o ňom nikto nevie. Hudobné poklady vo forme oficiálne zverejnených nahrávok sú síce dostupné takmer každému, no nie každý vie o ich existencii, takže sú do istej mieri tiež akoby dobre ukryté. Ale to sme sa už zase dostali k vplyvom reklamy, často odvádzajúcej pozornosť od pokladov smerom k jednostrannej informovanosti. U nás neznámym pokladom sú albumy skupiny The Chills. Patria minulosti, no každý z nich obsahuje niekoľko tak čarovných piesní, že ani dnes po mnohých rokoch niet pred nimi úniku, ak zasiahnu ušné bubienky. Sú priam kvintesenciou indie popu. Nádherného. Kto by dnes povedal, že v prvej polovici „Eighties“, práve počas rozmachu britskej nezávislej scény, dodávali Britom inšpiráciu pre tvorbu indie popu skupiny z Nového Zélandu? A boli to práve The Chills, ktorí ako prví z Nového Zélandu prerazili na britskej nezávislej scéne. Mali famózneho skladateľa, pesničkára menom Martin Phillipps, zároveň speváka. Nahrávali pre vtedy vskutku kultovú nahrávaciu spoločnosť Flying Nun, ktorá podporovala štýl kiwi rocku nazývaný Dunedin Sound (pretože vznikol v meste Dunedin). Spočiatku zneli garážovo, neotesane, no vzdušne, sviežo, slnečno, priam ekologicky čisto, čo bolo pre ekologický orientované kapely s Nového Zélandu typické. Koncom minulého roka vyšiel skupine The Chills spomienkový album zostavený z raritných nahrávok nahrávaných v rokoch 1985 – 1988 pre legendárneho rozhlasového dídžeja Johna Peela. Je to alternatívne Best Of tejto kapely z jej rannej tvorby. Neskôr, v roku 1992 sa blysla jedným z najlepších pesničkárskych albumov histórie pop music – Soft Bomb. (Čo je ďalší skrytý hudobný poklad). The Chills v slovenských rádiách prezentovali ako prví v rokoch 1991 – 93, hudobní redaktori Róbert Gregor a Miroslav Potoček.
Miroslav Potoček