THE KLEZMATICS – VZKRIESENIE HUDBY LIKVIDOVANEJ HITLEROM

the-klezmatics-apikorsimThe Klezmatics – Apikorsim – Heretics ( World Village  2016 )

Americkí The Klezmatics (Grammy Award 2006 – Best Contemporary World Music Album – Wonder Wheel) hrajú vzácnu hudbu. Akú? Klezmerovú, ktorá by pre dobre informovaného hudobného „fajnšmekra“ nemala byť zjavením. No ešte do polovice 90-tych rokov minulého storočia bol u nás klezmer – štýl potulných židovských muzikantov strednej a východnej Európy, s kulmináciou na rozhraní 19-teho a 20-teho storočia – veľmi málo známy. Hitler ho nenávidel a nie je treba vysvetľovať akým spôsobom sa mu ho podarilo vymazať z mapy všade tam, kde mala jeho moc dosah.

Okolo klezmeru bolo potom dlho ticho. A možno by to tak zostalo dodnes, keby nevznikla scéna world music – požehnanie pre novú individuálnu hudobnú tvorbu na pôde národných kultúr. V roku 1995 sa v rebríčku World Music Charts Europe objavil album skupiny The Klezmatics – Jews With Horns. A situácia sa otočila v prospech klezmeru. Paradoxne začal zaujímať ľudí aj v Nemecku, kde The Klezmatics získali dvakrát cenu kritikov a zaujali aj početné publikum v Poľsku. Na Slovensku rotovala roku 1995 v denných vysielaniach Rádia Ragtime ich skladba „Man in a Hat“ a v nočných ukážky z ich albumov v špecializovaných reláciách Miroslava Potočka a Róberta Gregora. A majú aj slovenský náprotivok, spriatelenú kapelu Preßburger Klezmer Band.

the-klezmetics-fotoThe Klezmatics vznikli roku 1986 v newyorskej mnohonárodnej štvrti East Village, v centre umenia, ktoré pamätá hnutia beat generation, hippies i punk rock. A je to v ich hudbe cítiť. Nie priamo, pretože nehrajú rock, ale cítiť to v ich prístupe ku klezmeru, akoby stáli na vysokej rozhľadni nad dianím v hudbe sveta. Dokázali ho podávať atraktívnym spôsobom, ba občas aj experimentovali, no pritom neprznili jeho tradíciu.
Teraz, na ich najnovšom albume Apikorsim, čo v jazyku jidiš znamená „kacíri“, predstavujú klezmer akustický (klarinet, trúbka, klavír, akordeón, husle, bubny) v obidvoch jeho najčastejších emocionálnych podobách – v smutných piesňach i veselých, tanečných. Mnohé smutné piesne klezmeru majú v sebe zvláštnu tragiku, možno tragiku židovského národa, poslucháč teda zväčša na ne musí mať náladu. No tie tanečné sú takrečeno skočné. Dôležitú úlohu v nich zohráva citový výraz, odvíja sa od príbehov v ich textoch. „Pravá židovská hudba je príbeh, príbeh o tom, čo je v srdci“ – hovorí Leopold Kozlowski, známa postava klezmeru v Poľsku. The Klezmatics nie sú ani zďaleka vo svete jedinou kapelou, ktorá hrá klezmer, no sú akoby jeho majákom, zmenili históriu židovskej hudby. Ich spevák Lorin Sklamberg má osobitý spevácky prejav a všetci členovia skupiny sú vynikajúci muzikanti, napríklad Frank London, ktorého sme mali možnosť zažiť naživo aj v Bratislave (2001). Album Apikorsim si zaslúži vysoké ohodnotenie. V záplave sterilnej hudby, ktorou sme zavalení všade kam sa pohneme, predstavuje malý zázrak. A o zázraky sa nepotkneme každý deň. 
(The Klezmatics koncertovali v roku 2005 na festivale Pohoda a v roku 2011 v Bratislave)

Miroslav Potoček (foto: archív)