THYLACINE – FRANCÚZSKY HUDOBNÝ CESTOVATEĽ

Thylacine - RoadsThylacine – Roads – Vol.1 (Intuitive Records)

Vo Francúzsku má tradíciu množstvo rozličných umeleckých smerov, patrí k nim aj romantizmus. V jeho kráľovstve neboli len skladatelia klasickej vážnej hudby Bizet, Berlioz, Gounod, Fauré, Saint-Saëns, boli ním ovplyvnení aj niektorí tvorcovia modernej elektronickej hudby. Francúzsky zmysel pre revolučnosť, individualizmus, jemnocit, snivosť, fantáziu, obdiv k prírode, k minulosti, mystike, exotike, ľudovej tvorbe a rozličným vzdialeným národným kultúram (čiže to, čo je typické pre romantizmus) sme mohli počuť už v polovici deväťdesiatych rokov minulého storočia v skladbách francúzskeho elektronického dua Deep Forest, na jeho štvormiliónovom albume Boheme. Predstavoval spojenie hudby elektronickej s folklórnou, v ktorej sa prejavovala objaviteľská vášeň, dobrodružná, cestovateľská – „sindibádovská“.

Dnes je ďalším takýmto cestovateľom, hudobným Sindibádom na mori i súši, Francúz William Rezé alias Thylacine. Jeho pseudonym Thylacine je pomenovanie vakovlka tasmánskeho, vačkovca podobného vlkovi i tigrovi, ktorý vyhynul v prvej polovici 20. Storočia. William je skladateľ, dídžej, aranžér, saxofonista, všestranný umelec, pôvodne študent na konzervatóriu, zároveň aj grafik, ilustrátor, dnes považovaný za priekopníka novej francúzskej elektro scény. Už v roku 2015 nahral album Transsiberian počas cestovania z Moskvy do Vladivostoku. Neskôr podnikol trojmesačnú hudobnú cestu naprieč Argentínou v hudobnom štúdiu na kolesách. Komponoval a nahrával na púšti, v horách i dedinkách.

ThylacineVznikol z toho konceptuálny album s názvom Roads – Vol.1. Desať piesní dokumentuje výlet Argentínou. Album otvára skladba Murga, ktorá by mala poslucháča naladiť dojmom akoby pohybujúcej sa hudby na dlhú cestu podobnú road movies. Ďalšou zastávkou na Williamovej ceste bola Purmamarca, dedinka v Argentíne, ktorej je venovaná druhá skladba albumu. Celému albumu vládne fúzia elektronickej hudby s rôznymi inými druhmi hudby, predovšetkým s argentínskym folklórom, čiže i s hudbou akustickou, miestami doplnenou hovoreným slovom i spevom. Spev speváčky Julie Minkin, sprevádzaný postupne gradovaným orchestrálnym zvukom v piesni Santa Barbara, ktorá je takisto venovaná malej dedinke, bude pravdepodobne zážitkom pre hudobných gurmánov.

Z hudby Thylacine je možné usudzovať, že jej autora sa prinajmenšom dotkli vplyvy tvorby umelcov a skupín, akými sú Nicola Cruz, Paul Kalkbrenner, Moderat, Four Tet, Massive Attack. V súvislosti s jeho pôsobením na ľudské city a predstavivosť snáď ani nemožno použiť vhodnejšie slovo ako výlet. Výlet hudobnými i nehudobnými svetmi a rôznymi vplyvmi ako world music, foklór, electronica, ambient, deep techno, house, downtempo, príroda, svieži vzduch, dovolenka, hravosť, dobrodružstvo.

Miroslav Potoček (foto: press)