Horkosladké piesne o exile, sťahovaní a opúšťaní domova radikálne prerobené Timom Whelanom a Hamidom Mantu zo skupiny Transglobal Underground. Na albume „A Gathering of Strangers“ sa podieľalo aj množstvo hudobníkov z Európy.
Prevaha hostí z východnej Európy a prítomnosť anglických a írskych folkových spevákov v UNITE má svoje vysvetlenie: na dvanásť rokov starý album „Rejoice, Rejoice“ Transglobal Underground prizvali maďarských rómskych muzikantov, ktorých viedol cimbalista Kalman Balogh.
Na východ od Londýna zachádzajú viac než často; nedávno sa tiež zúčastnili natáčania debutu „Imagined Village“ rovnomennej prelomovej skupiny anglickej folkovej scény, v ktorej Simon Emmerson, Martin Carthy, Eliza Carthy a ďalší ich uctievaní protagonisti vzali do úvahy multikultúrne prostredie súčasného Anglicka a moderné technológie. Tradičné skladby tak po boku akustických folkáčov hrajú elektroprogramátori s Aziatmi.
Tým ale paralela UNITE s Imagined Village aj domovskými Transglobal končí, aspoň čo sa týka štúdiovej práce. Whelanom a Mantu zvolená koncepcia totiž stojí na slobodnom rozhodnutí oslovených osobností ako pristúpiť ku skladbám, ktoré im poslali domov e-mailom. Na turné ich Transglobal Underground objavovali v knižniciach, archívoch, u nezávislých labelov alebo surfovaním po internete a na miesto toho, aby dali spoločne hlavy dokopy, všetko prebiehalo na diaľku. Dvojica už len všetko doladila a dotiahla do konca tu viac, tu menej zásadnými programátorskými vstupmi.
Bulharské speváčky The Perunika Trio žijú v Londýne a patrí im jedna z najvydarenejších skladieb „I Hey You Shepherd“, v ktorej hutný elektrozvuk a typické jačiace hlasy dopĺňajú hráč na nineru a bubeníci z dánskej skupiny Valravn.
Jim Moray, prezývaný Maršal zvukov, patrí k najznámejším elektro reformátorom anglickej tradície. Jediný sa tiež vzoprel zadaniu: pôvodne ponúknutú skladbu od Ewana MacColla vymenil vynikajúci spevák za osobne vybranú baladu „Lisabon“. S vedomím neformálneho prístupu ju s bubeníkom Andy Ramsayeom (Stereolab) ale doplnili o maďarský verbovací lament „Ördöngösfüzes Katanadalok“ a Nori Kovács, speváčku budapeštianskej elektroskupiny Balkan Fanatik. Kupodivu to nedopadlo zle, zďaleka lepšie ako v dube „Away To A Stranger“, už celom v réžii Maďarov.
Nad rámec bežnosti nesiaha ani Yanka Rupkina v prosebnej modlitbe za chorých rodičov „Keranka“: až príliš si totiž táto legendárna bulharská speváčka nerozumie s tanečnými beatmi. Írsky pesničkár Martin Furey zďaleka viac, ak do hry však dosť nepochopiteľne nevstúpi poľský hrdelný spevák Bartłomiej Pałyga a Bourama Badji v jazyku mandinka; potom sa výborná a v Anglicku veľmi obľúbená skladba „Van Dieman’s Land“ (odporúčaná dokonca samotnými Copper Family, rozumej, ikonami anglického folku) rozpadne na kusy. Zbytočne.
Keď Whelan oslovil aj speváka Stuarta Staplesa zo skupiny Tindersticks, bol vraj v rozpakoch.
Osemdesiat rokov starú banícku pieseň „The Miner’s Dream Of Home“ výsostný melanchonik Staples za asistencie vyhľadávaného anglického gitaristu Simona J Alpina a mužského zboru preto premenil vo vťahujúci kabaretný song blízky Kurt Weillovi. Je to jeden z vrcholov albumu. Na albume nájdeme tiež pieseň „Aj Have Sold My Friend“ od Village Kollektiv (bočný projekt členov poľských skupín Warsaw Village Band, Masala, Stara Lipa a Swója Droga, venujúcim sa unikátnym vokálnym ľudovým formám v techno balení).
Ak môžeme kolekciu počúvať z odstupu cudzinca, nedostatky zase toľko neprežívame a možno ich ani nedokážeme dostatočne dešifrovať.
Ak ale dôjde na Voskovca & Wericha mieša sa zlosť s otázkou: preboha prečo? Výslednú blbosť to síce nenapraví, avšak aspoň vysvetlí: „Česká republika sa ukázala byť najtvrdším orieškom. Navštívili sme ju veľakrát, máme tam aj veľa kontaktov, nikdy sa nám ale nepodarilo nájsť skladby s témou emigrácie. Nakoniec sme narazili na dvoch dadaistických umelcov, čo museli utiecť pred nacistami i komunistami,“ tvrdí Whelan.
S kolegom ho najviac zaujala politická agitka „Devět deset“ o „kríze a štátnych zamestnancoch čo nemajú na chleba“. Hlasy komikov nasamplovali do vlastnoručného elektrodubu a vyložene si vypýtali posmech. Nie z úcty k V & W, to pretože stvorili blábol. A aby toho nebolo málo, napísali ešte skladbu „Against The Storm“ z ktorej počujeme rádiový príhovor V & W k národu. Whelan ju poslal do Prahy dubstepperom Side9000 a vás zahaľuje trápnosť. Možno sa len pýtať, keď už sa Transglobal Underground neustále chvália českými kamarátmi, prečo im niekto nedal po prstoch.
To medzinárodné spoločenstvo Autopsia & Achtar (zaseknuté vraj občas tiež v Prahe) v moravskej ľudovej piesni „Hudci“ („vandrovali Hudca, dva Švarný mládenci“) určite nejedného starčeka nazlostí zmesou Charlesa Ivesa, Ministry a temnoty, ale autorskú originalitu im nikto neuprie.
Ako celok album nedrží, prítomnosť osobitých hudobníkov a koniec koncov aj nápadov spolu s niekoľkými vydarenými skladbami vás však prinúti sa k nemu občas vrátiť. Kvôli českej stope paradoxne ani náhodou.
Jiří Moravčík a NMR (foto: press Transglobal Underground)