Le Trio Joubran – The Long March (Cooking Vinyl 2018)
Môže byť palestínska hudba apolitická? Než si odpoviete, mali by ste vraj skúsiť život na území Západného brehu Jordánu, alebo v tamojších utečeneckých táboroch. A denne prechádzať izraelskými „checkpointami“.
Už Bob Marley spieval o tom, že hudba môže byť silnejšou zbraňou ako politika. Tiež druhý ročník festivalu Palestine Music Expo usporiadanom v Ramalláhu, projekt Creative Retreat Palestine, a aj nový album Tria Joubran, zasadili súčasnú palestínsku hudbu do formy nenásilného kultúrneho odporu.
Izraelsko-palestínsky konflikt, jeden z najpálčivejších aké ľudstvo trápia, nemá v blízkej budúcnosti zrejme riešenie. Pohnútky, poníženie, bezprávie a argumenty oboch strán ešte dokážeme pochopiť, neústupnosť ani jednej z nich, každú chvíľu eskalovanú násilím, už nie. Keď v roku 2002 začal Izrael pozdĺž hranice medzi židovským územím a palestínskym Západným brehom Jordánu stavať bezpečnostný múr, vysvetľoval to ochranou pred palestínskym terorizmom. Toho síce naozaj ubudlo, múr je však z pohľadu medzinárodného práva nelegálny. Postupne sa stal symbolom utrpenia Palestínčanov na okupovaných územiach, kde sa čoraz častejšie hovorí o istom druhu apartheidu. Separačný betónový múr, prirovnávaný k Berlínskemu, má spolu s ponižujúcimi „checkpointami“ obrovský vplyv na pohyb a psychiku Palestínčanov. Ťažko preto uveriť, že sa premenil na pouličnú umeleckú galériu so stovkami graffiti: do turistických sprievodcov sa dostal hlavne s legendárnymi protestne-mierovými dielami britského „streetartistu“ a dlhoročného kritika okupácie Banksyho: snáď každý predsa pozná dievčinu pozerajúcu sa na izraelského vojaka, holubicu mieru s nepriestrelnou vestou, mladíka hádzajúceho kvetmi, alebo vankúšovú bitku.
Banksyho neviditeľná, zato silná prítomnosť na Západnom brehu Jordánu, dostala pred dvomi rokmi konkrétnejšiu podobu. V Betleheme otvoril „hotel s najhorším výhľadom na svete“: z okien The Walled Off (zamurovaný hotel) totiž pozeráte na osemmetrovú betónovú stenu s ostnatým drôtom, bezpečnostnými kamerami a strážnou vežou.
Bývalú keramickú dielňu prebudoval s kolegami na doslova umelecké dielo v anglickom koloniálnom štýle zahŕňajúce jeho obrazy, graffiti a nevšedné sochy. Hotel, kde vás privíta postava šimpanza v uniforme recepčného, Banksy považuje za „trojposchodový liek na fanatizmus s obmedzeným parkovaním“ a predpokladá, že povzbudí turizmus, upozorní na existujúce problémy a k návšteve vyzýva tiež Izraelčanov. Britská umelecká dvojica Block9 (Gideon Berger a Stephen Gallagher) s Banksym spolupracovala už na projekte Dismaland – „rodinnom zábavnom parku nevhodnom pre deti“ a v The Walled Off sa ujala návrhu pre dve z deviatich spální.
Tento rok bola do hotela The Walled Off na štyri dni pozvaná medzinárodná hudobná spoločnosť. Americká dídžejka a producentka The Black Madonna, írska speváčka Roisin Murphy, britský producent FRED, palestínsky huslista Akram Abdulfattah a Amir Joubran z palestínskeho Tria Joubran. Spoločne navštívili Betlehem, utečenecký tábor Dheisheh, Staré mesto v Jeruzaleme a večer sa k nim cez Skype pripojili Brian Eno s libanonskou skupinou Mashrou Leila. Po návrate domov, inšpirovaní situáciou v Palestíne, svoje dojmy v štúdiách zhudobnili a tak vznikol albumový prejav solidarity Creative Retreat Palestine.
Jiří Moravčík (foto: press)