USTAD SAAMI – BOH NIE JE TERORISTA

Ustad Saami – God Is No TerroristUstad Saami – God Is No Terrorist (Glitterbeat Records 2019)

Priestor, ktorému sa edícii Hidden Music dostáva v katalógu labelu Glitterbeat, súvisí s tvorcom: americký psychológ a producent Ian Brennan, so skúsenosťami zo scény, kde sa rozdávajú Grammy, v posledných rokoch hlavne zanietený hľadač hudobných marginálií v ohrození alebo rovno smerujúcich k zániku, takmer vždy na pozadí humanistickej kolízie. Z tanzánskeho ostrova Ukerewe vydal otrasnú správu o rituálnom zabíjaní albínov a len vďaka nemu vieme o vymieraní Pygmejov v Rwande.

Ustad SaamiS uvedením na globálnu scénu, kde sa albumovým svedectvom dostane mediálnej pozornosti, sleduje Brennan jediný cieľ: záchranu. U sedemdesiatpäťročného pakistanského speváka si napríklad nie je vôbec istý, či s jeho smrťou nezanikne dôležitý medzičlánok medzi pred islamským hinduistickým vokálnym štýlom khayal a sufijským Qawwali. Vyzývavý názov albumu odkrýva ďalšiu tienistú stránku: podobná hudba, obzvlášť mystické Qawwali, zostáva v islamskom Pakistane tŕňom v očiach fundamentalistov. Svätyňu, odkiaľ kedysi vzišiel fenomenálny Nusrat Fateh Ali Khan, pred bombovými útokmi dnes chráni polícia a keď v roku 2016 na ulici zastrelili obdivovaného speváka Amjada Sabriho, spozornela aj pakistanská vláda. Strach vyjsť na verejnosť prešiel u starých vokálnych majstrov k rozhodnutiu odovzdávať svoje umenie len v rodinnom kruhu, čo viedlo k utlmeniu a odumieraniu jedinečnej, možno tisíc rokov starej tradície. Ustad sa rozhodol ju s Brennanom zdieľať so svetom.

Celonočné natáčanie prebehlo vo spevákovom dome v Karáči. Sprevádzali ho štyria, nevyhnutný zbor tvoriaci synovia, kvílivé harmónium a bubienky tabla a nasledujúce, ako velí tradícia, z prevažnej miery improvizujúceho otca, spievajúceho v niekoľkých jazykoch.

Poslucháčov Qawwali album nezaskočí, v šiestich dlhých skladbách však zrejmé rozdiely čoskoro identifikujú: sálajúca energia nevychádza ani tak z tranzových rytmov, ako skôr z vokálnej ekvilibristiky, zahŕňajúcej hlboké mručanie stojí na mikrotonálnych nuansách, hlbokom ponore do poetických textov alebo, ako tvrdí Brennan, úplnej transcendencie ega.

Jiří Moravčík (foto: press)