Na Pohode 2020 vystúpi aj legendárny DJ, technologický inovátor a celosvetovo uznávaný techno producent Richie Hawtin.
The New York Times ho nazval intelektuálnou hybnou silou v rámci elektronickej tanečnej hudby. Jeho hudba bola súčasťou exhibícií v Guggenheimovom múzeu v New Yorku, v Grand Palais či Centre Pompidou v Paríži i súčasťou otváracieho ceremoniálu zimnej olympiády v Turíne. Je spoluzakladateľom Beatportu, vydavateľstva Plus 8 a stal aj pri vývoji zásadných elektronických nástrojov ako Ableton Live, Traktor Scratch, Lemur Controller či mixu MODEL 1. Trojnásobný víťaz ocenenia Best Techno DJ Richie Hawtin roztancuje už o polroka aj letisko Trenčín.
Glass Animals mali u nás vystúpiť už v roku 2018, no pre vážne zranenie bubeníka Joea Seawarda museli zrušiť zvyšok turné. Obľúbená britská kapela nahrala na jeseň 2019 po trojročnej pauze novú pieseň „Tokyo Drifting“ (s Danzelom Currym), čím svitla nádej aj pre nás. Krátko po novom roku prišli z ostrovov skvelé správy, a tak po podujatiach ako Glastonbury, Coachella či Bonnaroo uvidia skvelú britskú kapelu Glass Animals aj návštevníci Pohody 2020.
RICHIE HAWTIN
Skvelé technické zázemie a lásku k elektronickej hdube vštepil Hawtinovi jeho otec (technik General Motors). Richie začal s hudbou vo veľmi mladom veku, pričom okrem produkcie si aj sám programoval a konštruoval zariadenia, na ktorých hrával. V sedemnástich už hral ako DJ v detroitských kluboch. V roku 1989 založil s Johnom Acquavivom vydavateľstvo Plus 8 a spolu stáli aj pri zrode Beatportu (2004). Na prelome desaťročí vystupoval ako F.U.S.E. a pod týmto menom vydal aj svoju prvú nahrávku EP Approach and Identify 12. Tá je označovaná ako jedna zo zásadných nahrávok stojacich za vznikom IDM. Už ako Plastikman vydal v roku 1993 album Sheet On. Ten zaradil Mixmag medzi 50 najvplyvnejších tanečných albumov všetkých čias.
Pod názvom Concept 1 vydal v roku single a posunul sa k Minimal Technu. V tom čase už v rámci vydavateľstva M_nus pokračoval s kompiláciou Decks, EFX & 909 is (1999). Album nahrával spojením dvoch DJ pultov, efektových krabičiek a bicieho automatu. Naň nadviazal ďalšími kompiláciami DE9: Closer to the Edit (2001) a DE9: Transitions (2005). Medzitým mu vyšiel album Closer (2003). V ďalších rokoch sa podieľal na otváracom ceremoniály olympiády v Turíne, množstve umeleckých projektov či vývoji nových technológii.
Richie Hawtin účinkoval pod obrovským množstvom pseudonymov a spolupracoval s umelcami ako Sven Väth, Daniel Bell, John Acquaviva, Ricardo Villalobos, Robert Henke či so svojim bratom, vizuálnym umelcom, Matthewom Hawtinom a mnohými ďalšími. Bývalý riaditeľ Dior Raf Simons o ňom povedal, že Hawtina počúva ako iní ľudia počúvajú klasiku a označil ho za Kraftwerk súčasnosti. Na základoch tejto exhibície vznikol album EX. O rok neskôr vydal k 25 výročiu labelu Plus 8 už pod vlastným menom album From My Mind to Yours. V roku 2014 získal Hawtin AIM Awards za mimoriadny prínos k hudbe. O rok neskôr ho milión členov The DJ List Ranking označilo za druhého najlepšieho DJa súčasnosti a v tom istom roku ho portál topdeejays.com porovnávajúci štatistiky zo sociálnych sieti označil za najvplyvnejšieho DJa na svete.
Za Richieho u nás dlhodobo loboval náš kolega a kurátor klubu Matwe, ktorý o jeho bookingu povedal: “Prvý track, čo som od Richieho Hawtina ako Plastikmana počul bol zrejme legendárny Pakard – vec, ktorá ma fascinovala svojou hypnotickou jednoduchosťou a premyslenou čudesnosťou. Mal som asi 15 a otvorilo mi to neskôr dvere do pre mňa celkom nových vôd minimal techna. Prvýkrát vypočutý Kraftwerk, keď som mal 4, potom Plastikman, keď som mal 15 a pomedzi to všetky rôzne odnože techna vrátane Richieho Hawtina na Pohode 2020, keď budem mať 30. Krásna trajektória.”
GLASS ANIMALS
Inteligentný pop – spojenie, ktoré by u nás mnohí označili za oxymoron, je faktom v tvorbe kapely Glass Animals. Jej členovia sa poznajú od trinástich, pričom skupinu založili pred deviatimi rokmi. V roku 2012 vydali EP Leaflings a krátko na to ich v Londýne videl naživo Paul Epworth (producent Adele i Rihanny). Čoskoro sa stali prvým menom jeho nového vydavateľstva Wolf Tone. Ich debutu Zaba dali hodnotenie 8/10 NME, Q, DIY i Clash. České Rádio Wave ho označilo v rubrike album týždňa za debut roka. Albumu sa darilo predovšetkým v online a v Austrálii. Glass Animals si krátko na to vybrala ako predkapelu St. Vincent či Metronomy a vystúpili v TV show Later With Jools Holland, Jimmy Kimmel live, Late Night with Seth Meyers či The Late Show with James Corden.
V máji 2016 vydali druhý album How to Be a Human Being, ktorý znamenal ich definitívny prienik medzi najhorúcejšie kapely súčasnosti. Bývalý študent neurológie, spevák Dave Bayley, sa na albume vyznamenal ako skvelý pozorovateľ a rozprávač príbehov bežných ľudí. Album bol nominovaný na Mercury Prize, mimoriadne vysoké hodnotenia získal od novinárov z The Guardian, Skinny či MixMag a v predajnosti sa dostal medzi TOP 20 albumov americkej hitparády.
Podľa Mixmagu, momentálne nikto neznie tak ako oni. The Line of Best Fit dodáva, že „tento brilantný album vás núti si ho púšťať stále dookola, pričom vám pri každom ďalšom prehratí odhalí stále nové vrstvy a príbehy.“ Veľmi pozitívne o ich druhom albume písalo aj Radio Wave: „Kapela prokázala výborné vypravěčské schopnosti a lehkost hovořit o problémech obyčejného člověka. Není to už fikce z temné oxfordské ložnice, ale prožitá autentická esence života.“ Ich čaro nespočíva len v posadnutosti detailnou štúdiovou prácou, ale aj v nápaditom pódiovom prevedení. Presvedčili sa o tom aj návštevníci ich posledného vystúpenia v Česku. Podľa iReport si „suverénně ochočili pražské publikum. Vyprodaný sál dostal nejen to, co očekával, ale mnohem více.“
Veríme, že Glass Animals prekonajú aj očakávania návštevníkov 24. Pohody, na ktorej sa konečne predstavia už o necelý polrok.
Anton Repka (foto: press a Edward T Cooke)