WARHAUS: DOBRE ZNEJÚCE ZLOMENÉ SRDCE

Warhaus je umelecké alter ego a sólový projekt belgického speváka, skladateľa a multiinštrumentalistu Maartena Devoldera známeho z belgickej skupiny Balthazar. V týchto dňoch mu vychádza tretí album s názvom „Ha Ha Heartbreak“.


Nový album Warhaus je pokračovaním úspešného debutu „We Fucked Flame Into Being“ z roku 2016 a bezmenného druhého albumu z roku 2017. Maarten Dovoldere pokračuje v interpretovaní temných a zároveň pohodových pesničiek, ktoré ho preslávili.

Jeho tvorbu možno prirovnať k Leonardovi Cohenovi, Nickovi CaveoviSerge Gainsbourghovi. V nahrávkach je tiež počuteľná inšpirácia hudobnou legendou z mesta New Orleans menom Dr. John. Texty jeho piesní v minulosti najviac ovplyvnila poézia rusko-amerického prozaika Vladimíra Nabokova.

Vyrovnávanie sa so smútkom.

Skice nového albumu „Ha Ha Heartbreak“ vznikli počas troch týždňov v dusnom Palerme. Maarten v tom čase potreboval len samotu hotelovej izby, gitaru, mikrofón a srdce, ktoré sa mu nedávno rozbilo na tisíce kúskov. So smútkom sa ťažko vyrovnával, takže Sicília bola pre neho istým únikom. Ale ako to už chodí, kto sa snaží utiecť životu, rýchlo narazí na seba samého.

Nový album Warhaus je tentoraz dielom len jedného autora, pretože Sylvie Kreusch (jeho múza a partnerka na predchádzajúcich dvoch albumoch) sa sústredila na sólovú kariéru.

Zasnená úvodná skladba a prvý singel „Open Window“ vás rýchlo vtiahne do atmosféry celého diela. Maarten sebavedomo spieva „Dievča patríme do budúcnosti“, čím naznačuje chuť pokračovať s niekým, koho opisuje ako filmovú hviezdu. Hudba preto znie ako zo zamilovaného filmu. Pieseň vyústi do euforického outra, ktoré evokuje francúzsky film zo sedemdesiatych rokov. Má pekný romantický motív, ktorý umocňuje mužský vrstvený hlas znejúci ako zbor. Ten vrcholí sláčikovými aranžmánmi a virtuóznymi tónmi klavíra.

Druhá skladba sa začína slovami „Ooooh Let Me Be Your Baby…When I’m With You“. Maarten sa v nej spýta, či sa jeho bývalá partnerka nevráti domov. Pohodová nálada piesne zvádza k ležérnemu tancu. V dynamickejšej skladbe „It Had To Be You“, ktorá pripomína hudbu Balthazar, počuť trúbku i polámané rytmy.

Skladba „Time Bomb“ je ďalším vrcholom albumu.

Pieseň kombinuje rytmy a chytľavé zvuky so zmyselným nábojom, čo je presne to, vďaka čomu pôsobili predchádzajúce nahrávky Warhaus tak dobre. Vrstvené harmonické vokály, na ktorých sa podieľajú Jasper Maekelberg a prekvapivo tiež Sylvie Kreusch, sú čerešničkami na torte. Text je o vzťahu, ktorý končí.

„Tykáš ako časovaná bomba, miláčik, a preto mám pokušenie olízať si veľké medové prsty“. Podobne znie tiež skladba „Desire“, tentoraz so sprievodným spevom speváčky Billie Leyers.

Z nahrávky „I Miss You Baby“ je cítiť teplo. „Tam je rana ešte horúca, tam je bolesť,“ spieva Maarten ku koncu vysokým hlasom. Táto pieseň vyžaruje letnú atmosféru a refrén pripomína jeden z hitov od Marvina Gayeho. Skladba „Batteries & Toys“ pôsobí veselo a vďaka veršu ako „Who I’m Missing, I Don’t Know“ je zrejmé, že Maartena opúšťa zlá nálada.

Piesňou „Best I Ever Had“ sa album „Ha Ha Heartbreak“ blíži ku koncu. Hudobne je opäť trochu iná, ale stále typicky Warhausovská (samozrejme, aj vďaka Maartenovmu dymovému hlasu). V texte spevák spomína na svoj vzťah. „Všetko, čo som kedy chcel bolo väčšie“, možno až príliš väčšie, pretože v závere spieva: „Byť tvojím mužom bolo niečo, čo som nedokázal“.

Láska spájala všetky albumy Warhaus a Maarten Devoldere sa na túto nevyčerpateľnú tému zameral tiež na albumovej novinke. Tentoraz prostredníctvom desiatich pôsobivých piesní hovorí o jej odvrátenej strane, o svojej minulosti i budúcnosti. Jeho hravá hudba pôsobí chytľavo a zároveň má špecifickú atmosféru. Poukazuje najmä na to, ako dobre môže znieť zlomené srdce. Aj preto je tento album taký výnimočný.

Róbert Gregor (foto: press Warhaus)