YONATAN GAT – GITARISTA, KTORÝ POSUNUL HRANICE IMPROVIZAČNÉHO ŠIALENSTVA

Yonatan Gat - UniversalistsYonatan Gat – Universalists (Joyful Noise Recordings 2018)

Izraelský gitarista Yonatan Gat na druhom albume posunul hranice improvizačného šialenstva o pekný kus ďalej. Čerpá z histórie, konkrétne z archívu amerického zberateľa Alana Lomaxa a v skladbe „Cockfight“ dokonca pracuje s balijským gamelanom.

Gat sa preslávil v  izraelskej punkovej kapele Monotonix a keď jej agresívna show bola i na izraelské úrady už veľmi cez čiaru, odsťahoval sa do New Yorku, kde začal pracovať s garážovým punkom, experimentálnymi zvukovými kompozíciami, elektronikou a improvizáciou, využívajúcou možnosti vypožičiavať si odkiaľkoľvek a čokoľvek. Napríklad ako teraz z archívu Alana Lomaxa. V tom vraj podľa Gata spočíva krása univerzalistov, u ktorých sa nemá cenu pokúšať „rozkľúčovať“ čo bolo skôr, či momentálny improvizačný nápad, alebo autorská licencia. V skladbe „Chronology“ prepojil sample hlasu speváčky z Malorky, gitarový „rauš“ a sláčikové Yonatan Gat 2018kvarteto Antonína Dvořáka, často nazývané Americké.

„Od začiatkov vždy hrám uprostred publika. Veľa improvizujem a chcem mať od neho okamžitú väzbu. Keď som medzi ľuďmi, cítim ako dýchajú a reagujú. Dáva mi to úžasnú výsadu rozhodnúť sa, či im mám dať to, čo si myslím, že by chceli odo mňa počuť, alebo hrať to, čo chcem ja,“ hovorí Yonatan Gat. Keď potom vyzval bubeníkov a spevákov indiánskeho národa Algonkinov, aby sa k nemu behom koncertu s rituálnou hudbou pow wow pridali, dostalo sa mu ráznej odpovedi. Nikdy. Už po prvej skladbe ale neodolali, vzali bubny a skočili za ním do publika. Album pomáhala Gatovi nahrávať celá rada newyorských hudobníkov a medzi producentmi nájdeme aj Steve Albiniho.

 Jiří Moravčík